CITAT (Pata @ 07-01-2010, 22:14)

http://www.chileseeds.co.uk/yellow_bhut_jo...epper_seeds.htmVar stället jag såg chilepepparen, gäller Trinidad Douglah så grodde inte mina frön förra året - jag odlar den igen i år. Även /-pod Brown odlade jag förra året. Övervintrar en planta.
Tyvärr är det ofta så med det mycket ovanliga sorterna. De är svåra att få tag i eftesom riktigt seriösa fröfirmor vill veta att sorten är helt stabil innan de släpper den på marknaden. Jag måste dock erkänna att av chilepeppar jag odlad är några av de bästa ej sortäkta hybrider. Bla denna hybrid av Giant White Habanero.
Precis som du skriver så vill de ju gärna ha en lång rad generationer av chilisorterna innan de säljs i de mest seriösa fröbutikerna. Detta är väl för att helt konstatera att de är sortäkta. Men jag tycker att det är skitroligt ändå att odla lite mer ovanliga sorter som inte alla har, det är ju liksom det allt går ut på när man har det som en liten hobby.
Men frön hittar man ju nästan alltid om man bara lägger ned tid och letar, men då är det ju problemet igen att man ska ju hitta isolerad fröer osv. men det är ju iof ganska roligt & sitta vid datorn och leta efter de fröer man verkligen vill ha.
Jag letade väl itne speciellt hårt efter Trinidad Douglah iår heller eftersom jag redan har en massa intressanta "strains" av andra sorter som ska få en chans iår.
Men visst är det helt klart spännande när den är så himla sällsynt.
Korspollinerat kan ju också vara intressant, men då har jag mer det på "leknivå" där man inte har speciellt höga förväntningar på utgången. Men det är ju häftigt om man lyckas få fram en sort som skiljer sig från alla andra sorter. Men då ska man ju experimentera mycket då de flesta korspollineringarna ju tyvärr gör att fröerna blir sterila.
Vilket är synd, annars hade man ju enkelt kunnat göra riktigt spännade korsningar.
CITAT (Anja Danmark @ 07-01-2010, 22:48)

Her går det i hvert fald fint - næsten alle frø er spiret, så nu må det gerne snart blive forår...
[attachment=46045:DSC_0418.jpg]
[attachment=46047:DSC_0451.jpg]
mvh
Anja
Ser väldigt fint ut och roligt att nästan all fröerna har grott!