Full version: Chili-tråden 2010
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20
Fuel
Var lite nyfiken på vad ni har tänkt att ha för sorters chili iår. Så jag tyckte att det kunde passa med en tråd om chiliodling 2010. Tänkte att vi kunde diskutera det mesta om chili här.

Sedan kanske alla som har fröer över kan skriva det här så kanske vi kan byta lite senare.
Jag ska bara skriva ihop en lista över mina sorter så kan jag posta den här sedan!

Om intresset finns tänkte jag även att en frökedja för endast chili vore roligt! Men då kanske de som är intresserade kan posta här eller skicka pm så jag vet om intresset finns! Är intresset stort så kan vi ju även starta en separat tråd för endast chili kedjan! Kom ihåg bara att ju fler som är med i kedjan ju roligare blir det ju! Men eftersom chili ska ner i jorden ganska omgående om man vill vara ute i tid så kanske vi måste få ihop kedjan snart =). Så anmäl er så fort ni bara kan om ni vill vara med!

Jag uppdaterar detta inlägg så ofta som någon anmäler sig så att alla har koll på hur många som är intresserade!

Gott Nytt på er alla & framförallt gott chiliår! (Lite töntvarning där, men vafan det är ju en chilitråd!) =)

//Oscar

Uppdatering!

Min lista på Chili sorter!

[attachment=45853:Oscars_C...ter_2010.doc]
officinalis
Jag kommer nog odla upp åtminstonde en Zimbabwe bird i Februari under lysrör. Har inte funderat på några fler sorter, men inväntar tips smile.gif
Anja Danmark
Jeg såede de første for ca. 14 dage siden, og de fleste er kommet op nu.

Chili:
Aji Amarillo, Aji Benito, Trinidad Perfume, Bhut Jolokia, Chocolate Scotch Bonnet, Cigarette di Bergamo, Habanero Dulce, Sweet Cayenne

Jeg har en masse frø, så jeg kan nok ikke lade være med at så nogle flere inden så længe...

Er det kun chilier - eller er der også plads til peber/paprika?

Dem har jeg også sået lidt af:
Orange snackpeber, Toftegaards snackpeber, Chocolate Beauty, Purple Beauty, White Diamond, Sivri, Golden Treasure og nogle små orange, meget søde pebre, som jeg tog frø af sidste år. Og så kommer der sikkert også flere til her!

Mvh
Anja

Fuel
Trevligt med några som har hittat in i denna tråd!

Visst är det så att många redan har de fröer de behöver, men kanske finns några som vill byta tills sig lite roliga fröer!

Absolut får det plats paprikor och andra liknande växter också i tråden! Det är ju också milda chilisorter så det är absolut roligt med dessa även om jag är dålig på att odla dessa. Ska endast ha 1 sort och det är Redskin F1, som är en sort som jag tycker är rolig och god. Framförallt så tar den inte stor plats vilket alltid är bra =)
cilla65
Chilitråd så kul! Bra initiativ Oskar Själv är jag novis inom odling, är inne på mitt andra odlingsår. Så här sitter jag med endast en påse fröer Hot Bulgarian carrot som jag i flera dagar funderat på att få i jorde redan nu, fast det står februari på påsen. Efter att ha läst Anjas inlägg så så är saken klar, dags att så chili. Just för tillfället har jag inga frön att bidra med till chilitrådenmen är gärna med på sikt om denna "tråd" håller i.

Förra året odlade jag en mild chilisort som jag tyvärr glömt namnet på. Jag kom på att jag skulle odla ganska sent, april tror jag det var så chilin hann inte växa sig stor utan i oktober flyttade en liten växt in i köksfönstret (de andra hade sniglarna tagit `grrr´) där det nu finns en liten chili som tappert kämpar. Hur gammal blir en chiliplanta?

Hälsningar
Nyfrälst odlare
Cilla
blomkronan
Chilitråd där paprika fick vara med... va kul smile.gif
Förra året satte jag en massa chili och det var kul att se dom växa... men det jag inte tänkte på!!
Var att jag gillar inte stark mat blush.gif så jag tog inte vara på frukterna!! förutom att jag tog frön.
I år kommer jag koncentrera mig på paprika i stället... för det vill hela familjen ha.

Byter gärna till mig paprika frön mot mina chilifrön... Jag har:

Aurora
MiniBonnet
Lemondrops/hot lemon
Aji blanco cristal
Pimente dé espelette
Gul Cayenne
Heatwave orange
Yellow thai
Monkey fase
Apache
Black an´red
Jalapeno
Hot pepper Rot saeb T2007 (fröpåse från thailand)
Fuel
Cilla65: välkommen hit, alltid roligt med nya som upptäckt chiliodling! En chiliplanta är enligt många påsar med frön 1:åriga men enligt mina egna erfarenheter så kan plantorna med fördel även övervintras för att bli större och finare året därpå. Äldsta chiliplantan jag haft blev 4 år, sedan råkade jag ta död på den av misstag. Men den hade säkert levat vidare ett bra tag till annars också. Om man bara ställer in plantorna innan frosten tar dom på hösten och låter de stå under någon form av lysrör/annan belysning.

Om du vill kan du få några fröer av mig att prova på! Skicka pm till mig med en sort som du är intresserad av så ska vi se vad vi kan hitta på! =)

blomkronan: Visst är jag snäll som låter paprika vara med också! smile.gif Jag är ju lite dålig på att odla paprika så jag har ju endast 1 sort, har tyvärr ej så många fröer kvar av denna heller, men kanske blir över senare av denna. Så om erbjudandet står kvar senare så kan vi kan byta då! Annars kanske någon med betydligt fler paprikasorter har något att byta!

skogstroll
jag har lyckats få några chilisar att övervintra inne under en lysrörslampa vilket är kul. Någon har dukat under pga tidigare löss men de andra ser ut att fixa det smile.gif Har lite nya fröer som jag köpt från Örtagårde bl.a. vit habanero som verkar spännande! I år ska jag börja lite senare, förra året körde jag igång i januari och eftersom min belysning inte var tillräckligt bra så blev det lite si och så
officinalis
CITAT (blomkronan @ 03-01-2010, 09:13) *
Chilitråd där paprika fick vara med... va kul smile.gif
Förra året satte jag en massa chili och det var kul att se dom växa... men det jag inte tänkte på!!
Var att jag gillar inte stark mat blush.gif så jag tog inte vara på frukterna!! förutom att jag tog frön.
I år kommer jag koncentrera mig på paprika i stället... för det vill hela familjen ha.

Byter gärna till mig paprika frön mot mina chilifrön... Jag har:

Aurora
MiniBonnet
Lemondrops/hot lemon
Aji blanco cristal
Pimente dé espelette
Gul Cayenne
Heatwave orange
Yellow thai
Monkey fase
Apache
Black an´red
Jalapeno
Hot pepper Rot saeb T2007 (fröpåse från thailand)

Det finns faktiskt flera milda chili-varianter också. Spana in Örtagården.
hattstugan
Hej!! Här kommer en novis till vad det gäller Chili!! Men jag har 2 plantor som ser ut att leva ännu utan att jag gjort nåt speciellt med dom!! Dom står i min storstuga som dock inte ofta är varmare 17-18 grader vid fönstret och inte är det särskilt ljust heller!!
Har frön till den om någon vill ha!!! Det är Jamaican Bell!!!
Enligt fröpåsen en mild sort!!!
Österläge
Hej på er! Jag har sått chili i tre år nu, har inte fått så många frukter tyvärr - delvis tror jag det beror på dåligt väder, delvis på att jag är mest entusiastisk i början och sen är sämre på att plantera om o ta hand om, ju större de blir... Jag tänkte börja i månadsskiftet jan-feb, för två år sen satte jag då och det blev bra, förra året blev det slutet av mars o det var för sent. Men tidigare är svårt när man inte har så bra belysning.

Förra året sådde jag Piment d'Espelette, Hungarian Yellow Hot Wax, Aji Blanco Christal, Sarit Gat. Har fröer kvar så tänkte nog så samma i år.
Anja Danmark
og så kom jeg lige til at så lidt mere:

Thai orange
Marketplace Habanero
Starfish
Padron
Tequila sunrise

Jeg ved ikke rigtigt, hvor jeg skal gøre af alle de planter, der kommer ud af det - men det er svært at lade være, når man nu har fundet så mange spændende frø...

mvh
Anja

Sara i zon 7
Fuel: Jag kan tyvärr inte öppna filen med listan över dina chili. Jag har en del fröer och kan tänka mej byte.

Sara
BigDaddy
Bor Gbg.
Om jag inte kör med extra ljus nu i vinter (jan-feb-mars) vilket datum är mest lämpat för mig att sätta. Har trott slutet av feb början på mars, men det låter mer här som början på feb minst.
När är det lämpligast för mig tro? smile.gif
Ivrig som bara den. wink.gif ......men vill att det blir bra med.
Fuel
Postar nu min lista över chilisar här då vissa inte kan öppna filen jag bifogade! Varsågoda allihopa smile.gif
Kopierat direkt från dokumentet så ni får ta det som det är =) Kanske något stavfel och radbrytningsmiss här och där =)
Alla sorter jag har hemma! (Dock inte alla tillgängliga för byte/försäljning)
Hinkelhartz Yellow (Capsicum Annuum)
Cedrino (Capsicum Annuum)
Naga Morich (Saxat från info om dessa frön på engelska “From a very interesting string of Naga Morich from around Nagaland”.) ( Capsicum Chinense)
Naga Morich (Frö från en annan odling än den över denna! Men fortfarande väldigt intressant) (Capsicum Chinense)
Bhut Chocolate (Den naturliga varianten av Bhut Jolokia, enligt tester så är den lika stark som den röd/orangea varianten fast brun!) (Capsicum Annuum)
7-Pod (Väldigt stark chili, namnet antyder att man ska kunna krydda 7 grytor med mat från en chili) (Capsicum Chinense)
Bhut Jolokia (Från CPI (Chili Pepper Institute). Alltså direkt från de plantor som uppmättes till världens starkaste) (Capsicum Chinense)
Bhut Jolokia (Från Assam där upptäckten av världens starkaste chili gjordes) (Capsicum Chinense)
Red Savina (Gamla Rekordhållaren med 500000 Scoville uppmätt) (Capsicum Chinense
Fatalli (Väldigt stark chili, dock inte med i den allrs högsta ligan, men helt klart odlingsvärd)
Chocolate Habanero (Ännu en Choklad variant. Stark, men med viss måtta iaf) (Capsicum Chinense)
Orange Habanero (”Vanlig Habanero”) (Capsicum Chinense)
Fireworks (Rolig kompakt chili för fönsterbrädan) (Capsicum Annuum)
Mini Bonnet (Häftiga former på frukterna och härlig doft) (Capsicum Baccatum)
Peach Habanero (Ljus beige färg på dessa)
Early Jalapeno (Tidig variant av Jalapeno)
Maya Pimento (En god variant, endast odlat denna 1 gång. Men med väldigt lyckat resultat)
Antilaais Caribbean (Ej så mycket info om denna, men mycket god)
Numex Suave Orange (Ej odlat denna själv, så är helt utan egna erfarenheter. Blir ev. odling av denna i år)
Peter ”Penis” Pepper (Någon som inte vet eller förstår hur den ser ut? Rolig sort!) (Capsicum Annuum)
Ring of Fire (Ej odlat denna heller, men ska bli av då tid och rum ges) (Capsicum Annuum)
Sorter tillgängliga för byte/försäljning
Uppdaterar detta då jag har gått igenom igen vad som ska sparas och ev. bytas/säljas! Men kontakta mig gärna om ni är intresserade!
Vissa sorter som t.ex. Bhut Jolokia, Bhut Chocolate, 7-Pod är ej för byte/försäljning! Men kontakta mig gärna via PM för info om just den sorten du är intresserad av!
Fuel
BigDaddy: Om du inte har något som helst extraljus så skulle jag tippa att kanske mitten på mars är lagom. Då solen är tillräckligt stark för att hålla liv i de små skotten! Men annars kan du alltid köpa en lysrörs-armatur men kanske 2x18w som du iaf får plats med kanske 3 plantor under när de blir stora. För grejen med de lite mer avancerade chilisorterna är att de har lång period innan mogning vilket gör att de ofta inte hinner bli klara. Iof bor du ju i GBG vilket jag också gjort och då kunde man hålla liv i blommorna lite längre än vad man kan göra här uppe i Gävle som jag bor nu! Men bästa tipset är nog ändå lysrör/annan belysning så du får lite tidigare period för odlingstarten!

2x18 räcker då det är det jag kör med nu när det endast är småplantor och några få, sedan brukar det bli 2x36 el. liknande när det behövs mer plats! Men för några plantor räcker 2x18w. Det finns billiga lite varstans, kolla clas ohlson, jula etc. mina är från Clas Ohlson, med lysrör från Biltema för tjugan styck (840:s rör). De funkar utmärkt och jag kan då inte märka skillnad mot dyrare lysrör heller som jag har i andra armaturer!

//Oscar
sqrulan
Jag skulle gärna köpa någon mild snabbväxande chili, har inget vettigt att byta med. Jag har kollat in Runåbergsfröer men där måste man handla för 100:- och jag ville ju bara testa som den nybörjare jag är och skulle bara behöva ett fåtal frön. Jag har bjudit på en auktion på tradera men det är väl inte säkert att jag vinner den.
Om någon vill sälja till mej så skicka ett PM och en prisuppgift. Jag bor i västerbotten så den får gärna vara av den tidiga sorten. tummenupp.gif
Det vore roligt att testa något nytt i år.

OBS/ Nu har jag nog fröer på gång av snälla Fuel och ev. på Tradera så jag är mer än belåten nu!
bushman
hej
Har aldrig odlat chili förut, men tänkte prova i år. Köpte Bishop`s Crown, Large Red Cherry Hot, Ancho Grande och Jalapeno TAM från Urban Gardens auktioner på Tradera. Alla är ganska milda varianter vad jag förstod, vilket är bra då jag gillar smak mer än styrka. Allt gick på 24kr inkl frakt(10 frön av varje) så det var en liten investering för ett kul nybörjarprojekt. Han skickade desutom med en påse Bird Pepper som bonusfö.
Så nu ska jag bara kriga lite mer mot mina spinn och bladlöss här hemma innan jag sår. Inledde en blixtoffensiv idag.
Någon som har erfarenhet av dessa?

CITAT (bushman @ 03-01-2010, 21:07) *

Inte spinn och bladlöss (de antar jag att ni alla fått mer än nog av), utan chilisorterna.
Anja Danmark
CITAT (Fuel @ 03-01-2010, 18:57) *
BigDaddy: Om du inte har något som helst extraljus så skulle jag tippa att kanske mitten på mars är lagom. Då solen är tillräckligt stark för att hålla liv i de små skotten!

//Oscar

Problemet med at så i marts er bare, at det bliver meget sent, før man har frugter at høste af... Jeg ville nok så frø til nogle få planter tidligt og forsøge at holde liv i dem, og så ville jeg så nogle stykker mere i marts. Hvis det går godt, har man tidlige frugter - hvis ikke, så kommer der bare noget lidt senere!

mvh
Anja

Fuel
Ska jag vara ärlig bushman så har jag aldrig iaf haft löss eller spinn på mina växter inomhus (Knock on Wood). Så tyvärr kan du inte få mycket hjälp av mig i denna fråga! Men trevligt att du har ramlat in på chiliodling också! Verkar finnas många som blir frälsta av denna odling vilket är roligt tycker jag! smile.gif

Ha en bra dag!
Ps. lycka till med blixtoffensiven! smile.gif Rapportera gärna om dina framsteg. Det gäller även er andra!

Jag hade tänkt skicka lite blider till er här nu, men min kamera är lite dummer i huvet så det blev inget! Men kommer så fort jag fått ordning på allt! Det var nämligen mina Naga Morich som kom upp idag! Efter endast 2 dagar i jorden, vilket är rekord för mig smile.gif

Denna så-omgång så testar jag även chileseeds.co.uk:s egna pulver för ökad grobarhet. Vilket verkar vara underbart bra, då jag slår rekord och håller än så länge 100% av de sorter som kommit upp vid det här laget! smile.gif Så det är ett hett tips från mig att införskaffa om man har problem med grobarheten.
Fuel

CITAT (bushman @ 03-01-2010, 21:10) *
hej
Har aldrig odlat chili förut, men tänkte prova i år. Köpte Bishop`s Crown, Large Red Cherry Hot, Ancho Grande och Jalapeno TAM från Urban Gardens auktioner på Tradera. Alla är ganska milda varianter vad jag förstod, vilket är bra då jag gillar smak mer än styrka. Allt gick på 24kr inkl frakt(10 frön av varje) så det var en liten investering för ett kul nybörjarprojekt. Han skickade desutom med en påse Bird Pepper som bonusfö.
Så nu ska jag bara kriga lite mer mot mina spinn och bladlöss här hemma innan jag sår. Inledde en blixtoffensiv idag.
Inte spinn och bladlöss (de antar jag att ni alla fått mer än nog av), utan chilisorterna.

Hemskt ledsen att jag missade att du inte menade spinn och löss! Jalapeno:n, Bishops Crown, Large Red Hot ingick i min odling förra året med lyckat reslutat. Alla kom upp snabbt och blev fina ståtliga plantor med utsökta frukter som inte var speciellt starka (kanske är skadad av de starkare sorterna, så det är ingen garanti att de är lite svagare). Men de ligger iaf inte i samma klass som Bhut Jolokia smile.gif

Lycka till med dina sorter smile.gif
bushman
Bhut Jolokia verkar hardcore. Varför inte en shot svavelsyra till maten också? sick.gif flirting.gif
här är en länk till en fröförsäljare som prover sina produkter, i det här fallet Bhut Jolokia. Han är faktskt riktigt seriös jämfört med andra chiliknaprare på youtube.
http://www.youtube.com/watch?v=ZaEjcY30wgY

CITAT (Fuel @ 03-01-2010, 21:22) *
Lycka till med dina sorter smile.gif

Tack! Du med, blir kul om du fixar lite bilder framöver.
Fuel
Har sett hans filmer smile.gif Helt underbar kille smile.gif Nog min idol, närå men ruskigt härlig kille som vågar! Har bara smakat starkaste sorterna när man gjort mat (läs grytor på 75liter typ). Då var det starkt enligt mig, men det är väl som man blir van det med. Snart kanske du ser mig knapra på en massa chilisar på youtube också x)
skogstroll
Hur sent kan man så egentligen om man inte har någon vidare belysning?
officinalis
Jag skulle satsa på att så i början av mars i ett ljust fönster. Men ordna någon väv och skugga mot den starkaste solen när de är små.
skogstroll
CITAT (officinalis @ 05-01-2010, 10:50) *
Jag skulle satsa på att så i början av mars i ett ljust fönster. Men ordna någon väv och skugga mot den starkaste solen när de är små.

ok tack, jag ska försöka hålla mig så länge whistling.gif
officinalis
Det är nog lika bra. Jag sår också alldeles för tidigt varje år. Man blir ju så ivrig smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Odlar man snabba chilisorter går det utmärkt att så i mars

Ex. på snabba sorter

Albansk (=Alban)
Aji blanco cristal
Sarit gat
Hungarian yellow hot wax
skogstroll
jag kör ju lite habanero också, de kanske vill ner i jorden tidigare?
officinalis
Ja, men då ska du nog helst ha belysning. Men kanske kan fungera bra ändå?
Har inte odlat habanero själv men chinense-varianterna ska ju ha extra lång utvecklingstid.
skogstroll
jo de kan vara rätt sega i starten. Tänkte jag kunde sätta dem under den befintliga belysning jag har i alla fall, och kanske köpa mera
Crazy4Flowers
Jag har beställt lite fröer men man beställer ju mer än man får plats med, ska nog skaffa en till lysrörsarmatur dom är bra, har kört hela året med en och där är det fullt, hmmmm vart ska jag få plats med alla plantbebisar nu??? måste göra en hylla till med lysrör, har en högtrycksnatrium men det blir så varmt av den, fungerar kanske bra i kallförådet lite senare.

Dessa har jag beställt:
Cayenne Chile
Early Jalapeno Pepper
Fresno Chile
Golden Cayenne Pepper
Orange Thai Hot Pepper
Serrano Huasteco Pepper

Manzano Pepper, Orange

Förra året vart det:
Cherry Sweet
Firecracker Pequin
Jalapeno
Cascabel

Fick frukter på alla men vart lite besviken på styrkan, läste lite mer nogrant i år. En av dom var stark.

Vet inte hur mycket fröer jag får över ännu.
Fuel
Hallå allihopa!

Jag hade en snabb förfrågan till alla er chiliheads där ute!
Det är inte så att det är någon som är sugen på att vara med på en leverans frö från Reimers Seeds?
Hade tänkt beställa lite roliga chilisorter, men frakten är ju så j")#a dyr om man bara ska några få sorter.

Är det många så kan man ju ta dyraste och snabbaste frakten, men då lär det ju vara ett gäng. Annars blir det ju lika dyrt ändå! smile.gif

Här är deras priser till Sverige:

* $11.00 - First Class Mail International
* $21.25 - Priority Mail International
* $102.50 - Express Mail International
Som ni ser så kanske man måste vara några stycken innan 102.50$ känns billigt! smile.gif

Men hör gärna av er så löser vi allt med köpet om några vill vara med. Är vi många så får vi ju också lite rabatt! Vilket kan vara värt att tänka på!

http://www.reimerseeds.com <-- där har ni länken till deras hemsida!

Finns ju även andra hemsidor, men gillar Reimer Seeds. Men har ni andra förslag på onlineshoppar med liknande utbud så skicka gärna pm med länk till hemsidan eller posta i tråden!

Även 11 $ känns dyrt tycker jag för lite frö om man är själv, men är vi några bara så blir ju den frakten väldigt billig!

//Oscar
officinalis
Är det något särskilt du är ute efter?
Både Örtagården i Sverige och Fatalii i Finland har många intressanta sorter.
Fuel
Tackar, Örtagården har inte riktigt det jag är ute efter. Jag var mest på jakt efter intressanta "strains" av choklad habanero sorter som fanns ilager hos Reimer. men Fatalliis hade ganska intressanta. Visste faktiskt inte om Fatalii alls. Men tack för tipset! .

Ändrar då min fråga till följande: Någon som vill vara med att köpa från fatalii så man kommer över 30 euro och får gratis frakt! =)

Då är det ju inte längre så stora summor heller om någon vill vara med o handla för bara cirkus 300 minst sammanlagt! smile.gif

Sen har ju Fatalii 15% om man reggar sig, så då blir det ju billigt o bra allting, för de hade ju ganska höga priser annars.
sqrulan
Fröerna har kommit fram redan, det gick snabbt och i morgon blir dom sådda! Tusen tack fuel! tummenupp.gif
Det var många fina chilisar hos Fatalii, lemon drops var lockande men eftersom jag är så ny på detta med chili så är jag nöjd för tillfället, kanske nästa år om det går bra med min odling.

Kanske en idiot fråga men choklad habaneros, smakar dom choklad eller är det bara utseendet? cool.gif
Fuel
Trevligt att fröerna kom fram till dig idag! Nää, de smakar inte choklad, bara att de ser ut att vara av choklad pga. färgen smile.gif.
Men det är extra roligt med alla olka färger av chilisar. Sedan så verkar det som att det är lite "inne" att odla chokladfärgat just nu smile.gif.

Den trenden var ju inte jag heller så sen att haka på! smile.gif

edit:
Någon som erbjuder svenskakurs? smile.gif Skulle behöva en som det såg ut i mitt inlägg innan jag fixade till!
sqrulan
giggle.gif Synd att jag missade det, jag gillar felskrivningar för det kan bli hur galet som helst!
Okej då vet jag nu att man inte kan odla choklad chilisar. a0a.gif Såg förresten någonstans att det fanns en chili med nästan svarta blad och svarta frukter, jag tror att den hette black pearl eller nåt!?
Fuel
Mm, finns flera svarta varianter (mer eller mindre svarta), har dock aldrig odlat någon sådan färg själv! smile.gif
http://www.reimerseeds.com/black-hot-peppers_1366.aspx Där har du en massa olika svarta sorter!

Ingen som vill sambeställa? Vill ha Trinidad Scorpion, Morouga Blend (Den är ganska stark ja och sällsynt!) smile.gif

officinalis
CITAT (sqrulan @ 05-01-2010, 23:27) *
giggle.gif Synd att jag missade det, jag gillar felskrivningar för det kan bli hur galet som helst!
Okej då vet jag nu att man inte kan odla choklad chilisar. a0a.gif Såg förresten någonstans att det fanns en chili med nästan svarta blad och svarta frukter, jag tror att den hette black pearl eller nåt!?

Tuscan Arizona och Peruvian purple blir också mörka. Har bara odlat Peruvian purple själv, men med ganska dåligt resultat.

Peruvian purple

Källa: http://www.chetbacon.com/1999-peppers/peruvian-purple1.jpg

Tuscan Arizona:

Källa: http://thechileman.org/pepperimages/arizonax1.jpg
sqrulan
Åhhh det var många vackra svarta!
Men dom verkar ju sälja andra fröer också så om du lägger ut en förfrågan enbart om någon vill vara med så kanske någon nappar på andra fröer. Det kanske inte är alla som läser chilitråden!
Fuel
Bra tips! Ska göra det lite senare om jag inte får napp här först! smile.gif
Fuel
Väldigt häftig chilisort (ej provat själv heller, men hittade den när jag spanade runt lite).
Den heter Black Scorpion Tongue Kanske är värt att odla den iår bara för utseendet! coolgleam.gif

Vackraste blomman? (chiliblommor räknat alltså), också Black Scorpion Tongue
Fuel
Oj nu skrev jag mycket ett tag, men strunt samma.

Kolla in dessa bilder som jag hittade på nuke.gif Trinidad Scorpion, Morouga Blend nuke.gif

Den som är chilihead vet att detta är inte att leka med smile.gif De är ganska så starka saker det!
För alla er andra kan jag lova att det är så stark som det möjligen kan bli!

tantGröön
Hej

Vilken trevlig tråd!

Jag kan varmt rekommendera Peruvian purple!
I somras skördade jag rikligt från en planta som jag hade övervintrat, se bild.
Plantan är även väldigt vacker, med mörka nästan lila blad.
Fuel
Ser ut som att Peruvian Purple är en väldigt trevlig chilisort. Kanske är värt att prova att så den något år. Roligt med dessa chilisorter som får lite mindre frukter. Roligare med olika former än bara alla "vanliga" som är röda och får långa smala saker till frukter inte sant! smile.gif

Det finns ju mängder av roiga sorter som liknar denna som är vilda chilisorter. Dessa har jag dock aldrig provat att odla själv, men ska tydligen efter bilder jag sett inte se ut som chiliplantor alls utan ha helt andra blad osv. Detta gäller såklart inte alla, men ska kolla om jag kan finna någon bild på någon sort så ni ser hur de ser ut istället.

Edit:

Hittade denna bild, inte riktigt den jag sökte, men som ni ser så liknar den inte heller riktigt vanliga chiliplantor. Kanske någon som blir lite sugen på att odla denna?
Då går den under namnet C. rhomboideum. Inget annat namn står angivet tyvärr men det är en vild chili variant iaf.

Pata
Underbar tråd, jag älskar chilepeppar! Ni som vill beställa chilepeppar, Reimer seeds har jag hört en del negativt om. Samtidigt vet jag en del här i Sverige som är nöjda. Ni kan alltid kolla med mig, mot att ni skickar ett frankerat kuvert kan jag skicka fröer. Men de flesta fröerna är inte isolerade. Några sorter från förra året:

Kolla gärna in min nya blogg om chilepeppar:

http://chilepeppar.blogspot.com/

/Patrik
Fuel
Jag & Sara i zon 7 har precis beställt lite fröer från Fatalii. Hoppas att de kommer fram snart bara.
De sorter som vi beställde var följande:

Mina:
7-pod Jonah Strain
Trinidad Scorpion, Morouga Blend
Black Scorpion Tongue
Chocolate Fatalii

Saras beställning:
CAP 220
Champion
Chocolate Fatalii
Orchid
Criolla Sella

Så det blir nog roligt när de nya fröerna dyker upp! smile.gif
sqrulan
tummenupp.gif Lycka till!
Fuel
Tackar så mycket!

Trevligt att du hittade hit Pata, du verkar ju ha odlat en del sorter så du är en bra tillgång i en sådan här tråd när folk behöver hjälp med lite saker! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon