CITAT (Geranium @ 08-01-2010, 11:59)

Vi hade som kallast -11 här i nordvästra skåne, vid 8-snåret imorse. Orolig för de små nyplanterade, t.e.x frilandshibiskusen, fjärilsbusken mfl. Har även en zon 1-druva som inte ser så pigg ut.

frilandshibiskius behöver du inte oroa dig över, den första jag planterade fick en kall och hård vinter som första vinter och den klarade sig utan problem. jag själv har en vitis vinifera på friland (bredvid fikonet) och den är jag också orolig över för den brukar frysa ner varje vinter.
CITAT (mat103 @ 08-01-2010, 12:48)

Jag kan väl helt ärligt säga att en viss oro börjat spria inom mig angående alla mina mer känsliga växter som jag efter lång tid vågat prova plantera ut i våras. Tex min Trachycarpus, lagerblad, fikon och rosmarin. Hoppas kylan snart ger med sig. Hos mig i Falkenberg har det varit riktigt kallt länge nu. Tack och lov har jag en rätt så bra vindskyddad trädgård. Mina känsliga växter har fått ett visst skydd, men är det tillräckligt? Det återstår att se.
Jag hade tänkt friplantera mitt olivträd. Är nu glad att jag inte gjorde det.
jag håller tummarna för att dom klarar sig, vad har du gett för skydd?
mitt olivträd är nog redan dött. det var kul så länge det varade. förra vintern frös det ner och kom några skott nerifrån men dom invintrade inte så de skotten var redan döda innan vintern ens kom på allvar.