CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 09-01-2010, 10:59)

Enligt min erfarenhet gillar kronärtskockan tung lerjord, vi odlar sånt på jobbet i riktigt tung lerjord på friland, jag lyckades även med den vid förra huset även där var det ganska tung lerjord. I köpejord och i den mycket lätta jord jag har vid detta huset har den inte funkat alls. Så jag tror den kommer trivas utmärkt hos dig även om du inte gör så mycket se bara till så den har vatten, gödning + gärna inte alltför blåsigt.
Det låter bra, jag hade ställt in mig på att det kanske inte skulle gå så bra som jag hoppas

Vattning kan bli problem eftersom jag bor en bit bort men jag får väl se till att orka

Gödning tänkte jag lösa genom att blanda ner gräsklipp som sagt och genom att odla rödklöver mellan raderna. Till hösten tänkte jag vattna med PK 13/14 som är en näring med som det låter, fosfor och kalium

Blåst hoppas jag också skall gå bra, jag har andra odlingslotter på sidorna och ena sidan har ett staket som jag kommer att odla ärtor på. Nu känner jag mig litet positivare till kronärtskocksodlingen

CITAT (rosita @ 09-01-2010, 11:24)

Jag brukar säga att frostrisken är över kring 13 maj, men för säkerhets skull kan man täcka med odlingsväv om det ändå skulle närma sig 0 grader.
Ofta planterar jag ut t.ex. sallat, kål, purjolök och annat som inte är så känsligt redan i början av april. Då har jag ofta väv över. Sallat brukar jag sätta ut i mars.
Det var skillnad mot början av juni som man räknade med där jag kommer ifrån

Jag kanske hinner odla upp en vända gröngödslingsgrödor som jag kan vända ner i lotten då, innan jag sätter ut kronärtskockorna, spiskummin och koriander. Broccoli är väl inte särskilt känslig, tror du att jag kan sätta ut den i april?