CITAT (Najsan @ 09-01-2010, 16:29)

Om man så allt detta nu, klarar det sig utan tillskottsljus?? Det blir rätt kallt hemma hos mig iofs, kallras från fönstret, (oisolerat torp) Så då kanske det klarar sig med mindre ljus. Jag har tyvärr inget extraljus att ta till. Vad tror ni o visa odlare, får jag börja så, får jag, får jag??

Nej, alla som sår saker nu som skall planteras ut till sommaren har tillräckligt med artificiellt ljus för att hålla dem vid liv och få dem att växa fram tills det blir tillräckligt ljust ute eller tills det är dags att plantera ut dem.
Sår du nu utan tillskottsbelysning så lär det bli ett långt, klent och rangligt resultat, tyvärr. Du får investera i lågenergilampor, det är inte så fasligt dyrt.
CITAT (officinalis @ 09-01-2010, 16:48)

Lady Hamilton: Berätta gärna mer om smultronsådd, det lät intressant. Hur många år tar det innan man får upp plantor som ger skörd?
De ger skörd första året, mer andra året och mest tredje året, sedan går det bara utför. Dock brukar en del nypa alla blommorna och låta smultron/jordgubbar satsa på vegetativ tillväxt under det första året för att ge större skörd kommande år.
CITAT (guby @ 09-01-2010, 16:51)

Hej, jag har sått kronärtskocka, bladmarant, japansk sodaört, trädgårdsportlak-gul samt grön och vinterportlak. Jag är mycket intresserad av det som är nyttigt. I dessa växter finns fullt med c-vitamin, a-vitamin,mineraler samt omega 3 fettsyror.
Säg till om du får trädgårdsportlaken att lyckas så här tidigt. Min växte knappt alls under 600W HPS, det tog ett bra tag inpå sommaren innan jag såg någon märkbar tillväxt hos den. Kanske gjorde jag fel, du får gärna skriva hur du gjorde ifall du lyckas. Jag är också intresserad av den växten.