CITAT (Miro @ 10-01-2010, 10:31)

Min svärmor äter LCHF så jag tittade i en av "doktor dahlquists" böcker, och ärligt talat, hon är ju inte klok...
Det finns skaer i förord och förklaringar som är sanna. Det finns också saker som är helt vanvettiga. Jag är molekylärbiolog, min sambo är naturvetarlärare, och vi satt faktiskt och skrattade oss igenom delar av boken...
Nu kan ju absolut dieten funka ändå! Men det är skrämmande att hon får så stort genomslag så hon med sin bakgrund kan linda in skaer i regelrätt "fikonspråk" som får det att låta trovärdigt för allmänheten.
Tack och lov gjorde hon bort sig med sina uttalanden om cancer och svininfluensa, så att folk inte tar henne på fullaste allvar längre.
Ang dieten finns det långtidsstudier som visar att i regel så finns det bara en sak som ger långvarigt resultat: minska intaget av kalorier, och ät ofta. Hur man gör det är nog rätt irrelevant och beroende av hur man vill äta och hur man håller sig mätt. De flesta äter för mkt helt enkelt.
Jag klarar inte av LCHF för jag blir illamående av den fettmängden, bokstavligen...
Var då snäll och lägg fram fakta på vad det är som är så skrattretande. Vadå den fettmängden? Mår du illa av att äta en ost med högre fetthalt än en lightost? Mår du illa av att använda riktig vispgrädde istället för matlagningsgrädde. Mår du illa av att äta riktigt smör eller Bregott istället för lättmargariner. Då kan jag tala om att massor av människor mår urdåligt av den vanliga kosten som man stoppar i sig utan att ens höja på ögonlocket för att kolla vad den innehåller för skit. Folk vräker i sig kolhydrater (som blir socker). Mätt kan man bli av vilken skitmat som helst om det nu är det som är det viktiga och inte hur man mår av det man stoppar i sig.
Du verkar inte ha förstått vad det handlar om trots att du påstår dig vara molekylärbiolog va nu en sån gör. A. D. är inte ensam läkare som förordar denna kost. Hon är inte ensam om att ha skrivit böcker om LCHF. Har du läst om Karlshamsstudien t.ex. för ja det finns studier både i Sverige och andra länder.
För övrig skulle väl den här tråden handla om LCHF-recept.