Okunskapen i vissa inlägg gör att jag starkt börjar tvivla på en del skribenters seriositet i vargfrågan. Varför i herrans namn göra jämförelser med vargslakten jägarna i skogen utförde med denna tragiska händelse i Skånes djurpark? Ja det är tragiskt och det tycker med all säkerhet även personalen på djurparken men ingen här av oss kan påstå att dom gjorde fel för ingen av oss kände dessa vargar och deras beteende. Vad media säger eller vad Jonas Wahlström säger har ingen betydelse. Jag är övertygad om att Skånes djurpark hade undvikit att skjuta vargarna om detta varit möjligt. Djurparkspersonal är inga barbarer och jag tror inte att vem som helst av dem heller får använda vapen.
Att vargar normalt inte är farliga för människor vet vi. Vad gör det för skillnad att Jonas Wahlström säger det. Varken han eller vi vet exakt hur förrymda människopräglade vargar skulle bete sig i det fria. Tror knappast att dom skulle fungera som helt vilda vargar. Syftet med dessa vargar var säkert inte att släppa ut dom. Dom fanns alltså inte där för att rädda en liten återstående spillra av ett utrotningshotat djurart.
Så sluta hacka o spy galla över Skånes djurpark och dess personal.
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|