Jag kan berätta lite om varför personal inte kan så mycket om sakerna de säljer längre. Det är kundernas fel. Marknaden styr, så enkelt är det. När stora företag ska sälja allt möjligt till lågt pris (välj vilket företag du vill, mat, sportkläder, växter, skor, elektronik...) så sänks priset ihop med kvalité på varorna och på personalen. Lidl är ett utmärkt exempel. Billiga kakor - gjorda på luft, konstgjort fett och socker. Smakar inget, men är billiga att tillverka. Tonåringarna i kassan har ingen AAAANING om något om innehåll eller tillverkning. Jämför med en utbildad på konditori. Som bakat själv med smör och mjöl.
Jag jobbar själv i fackhandel inne i Stockholm city. Har vigt mitt liv åt detta och kan jättemycket om allt som rör mitt område. Men folk köper kattmat av skitkvalité på dagligvaruhandel, åker på ÖB och andra stormarknader på landsbygden och jämför deras priser med våra. Ber oss om hjälp men handlar på annat håll. Vi kan hjälpa för vi har kunskap, men när man handlar billigt nån annanstans, var ska jag få min lön ifrån?
Det fungerar inte att driva en butik med tre heltidsanställda inne i Stockholm City och tjäna tre öre på en vara, så som lågprismarknaden gör. De överlever genom att sälja asmycket och bara ha personal i kassan som kan dra en streckkod, inget annat.
Vill ni ha kvar fackhandel med kunnig personal, handla i bra butiker med kunnig personal. Man får betala lite mer, men man får MYCKET mer! Eftersom jag själv är i branchen (fackhandel) så vet jag hur jobbigt de "riktiga" handlarna har det. Gynna dem, handla inte på Pla... och andra stora kedjor. Välj dina lokala, kunniga handlare om du så ska köpa bröd, kläder eller en rhododendron.
Ursäkta att jag låter så bitter, men folk tänker inte efter. Jag möter det här dagligen och vill bara försöka ge en förklaring och öka förståelsen för prisskillnader och service på olika ställen.
--------------------
Anna-Karin Lundberg Min trädgård är mitt rike!
|