Hej! Hur många av er som klagar på Skånes Djurpark har varit där och studerat djuren? Jag har varit där ett antal gånger och anser att djuren är mycket välskötta. Vargarnas hägn är stort och nätet är kraftigt. Man har haft varg under mycket lång tid och det har fungerat utmärkt. Vargarna har trivts och förökat sig. Man har inte stört vargarna i onödan och de har inte varit så tama att man kunnat gå in i grytet och räkna ungarna. För ganska länge sedan gick jag en endagskurs om djur under ledning av dåvarande djurparkschefen. Just den dagen visade varghonan upp sin kull för första gången. Vi stod och försökte räkna valparna för ingen visste hur många tiken fått det året. Djurparkschefen var nog den av oss som var mest glad när han så vargarna.
Det verkar som en del saknar all kunskap om vad man gör med djurparksdjur som är lätta att föröka. Överskottsdjur avlivas om det inte finns en annan djurpark som vill ha dem. Världen är full av lejonungar och björnungar som ingen vill ha. En del djurparker säljer dock en del djur illegalt till privatpersoner. Enligt rykten så sprider även en del välkända personer ut djur illegalt. Tom en okänd person som jag har blivit erbjuden illegala djur från en djurpark.
Vargarnas förmåga att ta sig igenom ett mycket kraftigt stängsel visar tydligt att det inte går att skydda tamdjur om det blir för många vargar på fel ställe. MVH Jan Lindgren
|