CITAT (Freyas @ 11-01-2010, 09:10)

Skånees djurpark har SANNERLIGEN FÖRVERKAT sin rätt att hålla varg! Disgusting! Hur sjutton kan man bara göra så? Helt otroligt! SKAM! Det finns inga ord för att uttrycka GRYMHETEN och LÅT-GÅ-mentaliteten. Slit och släng bara! En sådan "djurhållning" måste det lagstiftas mot, tycker jag.
Tänk dig att du har en hund som av outgrundlig anledning helt plötsligt blir farlig och ohanterbar så att du måste avliva den. Du älskar din hund och är väldigt ledsen över det inträffade. Hur kul skulle det då vara på en skala att polisanmälas och anklagas för djurplågeri osv? Min katt blev galen och bet mig förra våren, jag fick avliva henne. Tror du att jag tyckte det var kul? Precis så tror jag att personalen på Skånes djurpark känner sig just nu.

Man jobbar inte med vargar för att man hatar dem och vill skjuta dem.
CITAT (Anders Kristoffersson @ 11-01-2010, 01:40)

Baserat på den information jag själv inhämtat via tv samt tidning så anser jag att det, tyvärr, funnits mycket goda anledningar till att personalen agerade som de gjorde.
1. Vargarna gick "bärsärk" och hann ta livet av flertalet djur inne i parken. Med andra ord var hela parkens fortlevnad hotad, åtgärd var tvungen att vidtas annars skulle man bli tvungen att lägga om affärsidén "zoo" till "exotiska korvar och köttstycken säljes till högstbjudande".
2. Vargarna höll avstånd till personalen, förmodligen då de inte är korkade och förstod att det de pysslade med inte uppskattades. I kombination med den starka vind som rådde och det stora avståndet så kunde inte bedövningsgevär användas. Avstånd på över 50 meter tillsammans med kraftig blåst och mål som rör på sig är mycket svåra skott att ta med ett gevär som skjuter pilar. För att inte tala om att man inte kan skjuta hursomhelst på ett zoo fullt av människor när man inte har den blekaste aning om vart vinden för projektilerna man skjuter, det tar tid att utrymma ett zoo och innan det är tömt så kan man inte ta några risker.
3. De två vargarna som rymde först hade förmodligen stötts ut ur flocken eller på eget initiativ lämnat. Rent biologisk/psykiskt så innebär det att de inte har något att hämta i flocken längre. Så fungerar vargar då det är en livsnödvändig funktion för att bilda nya flockar, vilket är en livsnödvändig funktion för artens överlevnad. Med andra ord kan de inte infångas och slängas tillbaka hursomhelst (vilket personalen iofs gjorde ändå vid första rymningen, om jag har förstått det hela rätt).
4. När alfa-honan sticker, då följer alla andra efter och eftersom man inte lyckades fånga in henne så innebär det att hela flocken följer efter henne. När man sedan tvingas skjuta denne för att skydda de andra djuren i parken (som är lika viktiga i alla avseenden) så har man kort och gott sabbat hela flocken. Vad som kommer därefter är en maktkamp som oftast leder till att flocken splittras åt olika håll. Summan av kardemumman blir att man inte längre kan ha djuren i samma hägn.
5. Att släppa ut vargarna i det fria vore fullständigt livsfarligt, dels för att samtliga vargangrepp på människor i sveriges dokumenterade historia skett från frisläppt tamvarg, men också dels för att vargarna inte är anpassade för ett liv i det fria och därmed skulle riskera svält och onödigt lidande, eller mer troligt, vandra in i tätbebyggt område och tvingas avlivas.
Jag är inte på något sätt fientligt inställd till varg, som är ett vackert och ståtligt djur, men personalens ingripande var både rådigt och rätt. Speciellt med tanke på den press och stress de måste ha känt när det hände, tillsammans med den rädsla och skräck över att se sina andra djur dö och frukta fler dödsfall.
En lång serie av olycksaliga händelser ledde snabbt fram till att ett tråkigt beslut var tvunget att fattas, tyvärr blir det så ibland.
Mycket bra skrivet!