CITAT (jax_74 @ 12-01-2010, 20:49)

Jag har ett Kumquat-träd som tidigare klarat flera minusgrader och överlevt. Nu stod det tyvärr ute i oisolerat uterum när det var 16 minus före jul och jag var bortrest. Bladen är ihoprullade men har inte fallit av ännu. Nu står det i en frigolitlåda med ett täcke över i förrådet där det förmodligen är några minusgrader. Tror du att Kumquat kan tåla kyla bättre? Tänkte snart flytta det till några grader varmt i kompisens somarstuga. Ska jag börja vattna det lite då eller är det bättre att vänta? Jorden är mycket torr nu, vilket ger mig visst hopp om att plantan klarat kylan trots allt, men det kanske är osannolikt.
Kumquat är ganska frosttåligt när det väl invintrat och tål mycket mera frost än en citron.
dock -16c har jag aldrig hört/läst att Kumquat överlevt, -10c -13c brukar vara deras lägsta gräns (frilandsplanterade i marken då inte i kruka där dom är känsligare)
står den torrt så brukar växter klara kyla bättre, men när det värms upp mer så ge den vatten så den inte dör av torka. sedan vänta lite så du inte övervattnar den och ge lite till.
om den lever och det kommer nya blad så kan du sköta den som innan. jag hade placerat den ljust (extraljus) nu och varmare så den kan börja återhämta sig om den lever.
'