vi har ljus på vintern ja, som för oss människor är ljust. för växterna däremot är det knappt något ljus alls även om solen skiner på dagen så är det en blek sol som försvinner tidigt på dagen.
i ett vanligt växthus har du ju ljus från sidorna också. som man nog missar här. på vintern är väl solen ganska låg ? och undra verkligen om det kommer ner ljus på vintern, på sommaren står ju solen högre och kan lysa ner i en grop. men på vintern kanske den bara lyser på toppen av det nedgrävda växthuset och om inte solen kommer åt ordenligt så får man ju inte ''värmeeffekten'' av solen på vintern.
däremot på vintern blir det ju bra (jämn och varmare temp vad jag tror, jag har aldrig odlat så, så jag vet inte exakt hur det skulle gå). och då funkar det säkert att övervintra i och att odla i ev man ger extra ljus. men likadnat där jag vet inte vilken temp som det kommer hålla, i dalar blir det ju kallt på vintern så i ett sådant här växthus nedgrävt kanske man får kallras. vad vet jag, att det samlas kyla i ''gropen'' är ju inte bra.
på sommaren så finns det ju växter som vill ha det varmt på dagen och inte svalt, plus mycket ljus. det jag funderar på är om en växthus nedgrävt i jordytan (inte underjordiskt) skulle klara av att ge den behövliga värmen för frukt och bra utveckling (många odlar ju chili och ingefära och andra mer värmekrävande växter). jag har som sagt aldrig odlat i sådant så jag kan inte veta om det ger tillräckligt med värme och ljus. för normalt sett när man gräver i jordytan på sommaren så brukar ju den vara sval.
Redigerat av flaxss: 12-01-2010, 23:15
|