Nu har jag själv lyckligtvis varit förskonad från allvarligare sjukdomar än migrän och rhinit, och dessa tillstånd kräver ingen direkt anpassning av livet från min sida

, däremot har jag som de flesta andra nära anhöriga som varit mindre förskonade. Jag håller med Magdis i frågan, de läkare som mina anhöriga varit i kontakt med har varit mycket bra på att rekommendera livsstilsförändringar, tipsa om vad man kan göra själv etc. Men visst är det så att läkare är individer och att alla inte tänker/resonerar/agerar på samma sätt.
Skulle gärna vilja ha en referens till undersökningen du pratar om Christa - den som visar att läkare inte skriver ut fysisk aktivitet på recept. Enligt min erfarenhet så är det ofta så att läkare inte SJÄLV lever exemplariskt, men att de för den sakens skull inte skulle KÄNNA TILL nyttan med ett sunt leverne, det låter absurt. Det känner ju mer eller mindre alla över 10 till, att däremot LEVA efter de principerna är kanske en annan sak

Jag är av den åsikten att de alldre flesta vuxna människor KAN ta ansvar för sitt eget liv, sina val i livet och sina handlingar. Att många däremot inte VILL ta ansvar av olika skäl är en annan sak. Jag har barn, familj, hem etc, liksom enormt många andra i Sverige, inte tusan hindrar det mig från att ta ansvar? Inte tusan förväntar jag mig att en LÄKARE ska ta ansvar för mitt liv. Lika lite som jag förväntar mig att skolan ska uppfostra mina barn. Min erfarnhet av personer med sjukdomar, är att de är oerhört ansvarstagande och intresserade av allt som kan göra dem bättre. Vet att vissa kollegor som är läkare tom tycker det går FÖR långt, när patienterna kommer med de senaste forskningsrönen i fråga om mediciner, men också om alternativa metoder, spikmattor, akupunktur etc. Och föräldrar som har barn med kroniska eller återkommande sjukdomar är likadana, man tar mycket stort ansvar för individen och dens sjukdomsbild. Så baserat på min uppfattning och erfarenhet så har du en alldeles för låg tanke om människors förmåga och intresse av att ta ansvar.
Det är en typ av självbevarelsedrift, att ta ansvar för sitt liv, och självbevarelsedriften är en av de starkaste drifterna man har.