Jag kan inte låta bli att göra lite reklam för min 'egen' ras, Spriger Spaniel. Jag har en 5 år gammal tik, och hon är fullkomligt ljuvlig; livlig men naturlydig, uppmärksam och - trots att det egentligen är en jaktras - absolut totalsäker på vilt. Hon är tränad sen hon var valp att inte förfölja vilt, och kan se rådjur och hare gå upp mitt framför näsan på sig utan att röra en fena.
På minuskontot kan föras att Springer inte är idealiska barnhundar, eftersom de är väl livliga, samt att de som alla pälshundar hårar ner och drar in en massa jord och skräp - plus att de med stor förtjusning badar i varenda lerpöl de ser.
Att gå på hundutställning är nog en rätt bra idé, man får inte riktigt samma uppfattning om hundarna genom att titta på bilder och läsa rasbeskrivningar. Har man väl hittat en ras man tycker om, kan man prata med ägare på utställningen och fråga om karaktär och sånt. De flesta hundägare gillar att prata om sina hundar, och även om de flesta också är lite överdrivet positiva om den egna rasen får man en rätt bra uppfattning genom att prata med många.
Själv valde jag hund efter att ha sett och gillat andra av samma ras hos bekanta, och faktiskt delvis efter utseende och typ. Jag gillar apporterande hundar och har bl.a. haft Golden Retriever tidigare, men detta är min absolut bästa hund hittills.
--------------------
Viveka i Alingsås
|