CITAT (Magdis @ 13-01-2010, 23:17)

Ja det stämmer att motion är så pass viktigt.
Varför behöver vi motion undrar du? Jo det ska jag tala om. Genomblödningen i skelettmuskulaturen och de perifera kärlen ökar och därmed ökar syreupptagningen. Man får starkare muskler och starkare skelett, man minskar risken för benskörhet. Hjärtats pumpfunktion förbättras, blodvolymen ökar, slagvolymen och hjärtminutvolymen ökar, hjärtat stärks och orkar pumpa ut mer blod vid varje slag, pulsen behöver inte öka så kraftigt vid ansträngning och det minskar påfrestningen på hjärtmuskeln, ökar dilatationsförmågan i kranskärlen, lipider i blodet sänks, man håller vikten lättare vilket är gynnsamt för att förebygga hjärtsjukdom, ämnesomsättningen ökar och man får en sänkning av blodsockernivån samt ökar insulinkänsligheten. Typ 2 diabetiker kan reglera sitt blodsocker med motion. Man får en sänkning av blodtrycket och minskar därav belastningen på hjärtat. Minskar stresshormoner och frisätter endorfiner vilket ger ett allmänt välbefinnande och en ökad livskvalitet.
Var det svar på din fråga?
Om du menar min fråga i början av tråden så stämmer det naturligtvis det du skriver. Jag tror dock att det ger fler hälsofördelar än så. Jag ställde frågan därför att jag var nyfiken på människors uppfattning i frågan. Alla har vi ju hört att motion är nyttigt men vilken uppfattning om fördelarna har egentligen folk i allmänhet.
Sedan är det ju också intressant att få veta vilka hälsofördelar de som börjat motionera faktiskt har fått. Gladepetter berättade ju t ex att han sover mycket bättre. Sömnproblem är väldigt vanligt i Sverige men hur många kopplar det till brist på motion?
Sedan kan man ju fråga sig vad motion innebär. Vad behövs för att uppnå ovannämnda fördelar?