Vi får väl ha en motvikt nu mot alla sjuka, mindre lyckade rosköp ! Så visa lite av dom rosor ni har som växer så det knakar, är friska, inte fryser bort som man gläds åt år efter år !
Här lite från mig

Alba rosen Mme Plantier, brukar gnälla över gruppen (mycket rosrost ) men denna är undantaget, blomgalen och frisk, växer som ett ogräs rakt i söder mot väggen, doftar så gott. En av mina första rosor !

Constance Spry, växer hej vilt trots magert läge och björkar, blommar mycket, fryser aldrig, doftar gott, blommorna är jättestora, blommar en ggn. Austinros zon 4 ev mer ?

Wild Edric, Austin Rugosa, min stora favorit och den doftar bäst enligt min näsa, frisk, fryser aldrig.
Helt utan krångel !

Linnaeus, den bästa i gruppen Moderna Buskrosor, mörkt gröna blad, alltid frisk, ljuvliga färger.

Katharina Zeimet får stå för min bästa rabattros, Polyanta ros från 1901. Fryser aldrig här, zon 5 ros. Blommar nästan ihjäl sig två ggr/sommar. Frisk och doftar en del .

Gallica rosen " Kerstins ros från Dala - Järna " från Anette i Nora, ja den rosen klapper mitt hjärta lite extra för, sååå vacker ( och här står jag ut med lite svartfläck senare av sommaren ) Och denna gillar maken.

Leda Damascena rosen som jag klippt ner i botten två ggr men den har växtlust och blir en rund och fin blomtokig buske, gillar kraften i rosen och de härliga blommorna.

Commandant Beaurepaire, Bourbonros som efter många år är en 2 m buske, växer sakta men fryser aldrig något här, busken är lite helig för mig har bara klippt ur någon enstaka gren under alla år. Strimmiga vackra blommor som doftar starkt, zon 4 ros. Frisk ros !
Andra favoriter är Hansaland, Henry Hudson, Mary Rose, James Galway, Bonica Cl. Maigold, Diamond Border, Wasagaming, Will Alderman, Rose de Rescht, Ispahan, Ingrid Bergman, Lions Rose, Balsgårdsrosorna, John Cabot, Louise Bugnet, Sarah Van Fleet, Heritage, Charles Austin, David Thompson, Mme Boll mm