Jag tror inte på ett liv efter döden. Jag tror åtminstonde inte att mitt medvetande lever vidare. Sjukdom, en enorm dödsångest (förhoppningsvis inte) och sen dör jag bara. Mina fysilogiska funktioner vilket mitt medvetande är beroende av lägger av och jag bara försvinner. Svårt att tänka sig? Men å andra sidan, har ni någonsin
tänkt tanken "Oj, jag finns faktiskt, jag finns faktiskt på riktigt". Det tycker jag är minst lika rysande som att tänka på icke-existens.
Jag brukar dock säga att jag tror på ett liv efter döden, eftesom mina gener lever vidare ifall jag får barn och att allting jag sagt eller gjort på något vis har påverkat andra människor eller min omgivning. Likaså hoppas jag att min kropp kommer förmultna och bli en del av den jord jag är uppfödd på igen. Jag lever vidare i den och jag i den.
Detta grundar sig i en något romantisk tanke. Att jag inte är skild i från min omgivning. Människor och min omgivning påverkar mitt varande i såpass stor utsträckning att jag vågar påstå att de är en väldigt stor del av mig själv.
Men det är klart att medvetandet i sig presenterar dessa relationer som skilda. Så fungerar vi helt enkelt.
Nu är jag visserligen skriven i donationsregistret, så jag kanske delvis lever vidare i någon annan kuf i framtiden. Vi får se

Ska tillägga att jag inte tycker vetenskapens utvecklingslinje i sig är ett bevis på att det finns psykologiska energier eller att gud finns eller vad det nu kan vara.
Vetenskapen är ett verktyg för att studera saker. Ett fantastiskt sådant. Det syftar till att definiera en metod där man kan påvisa samma resultat oavsett vem som gör det. Enormt praktiskt och faktiskt ganska viktigt för att lära sig grundidéerna med tanke på hur mycket information man blir pumpad med.
Jag tror dock många gör fel i att försöka bevisa Guds existens med hjälp av vetenskap. Religion är inte vetenskapligt och därför går det inte att använda vetenskapen för att bevisa de olika påståenden som religionen uttrycker. Religion och tro är någonting annat. Uppenbarligen någonting väldigt djuprotat och behövligt för många människor.
Redigerat av officinalis: 14-01-2010, 12:07