CITAT (Gossen Ruda @ 14-01-2010, 10:51)

Definitivt nej. Ur vetenskaplig synpunkt helt otänkbart och själv tror jag bara på det som vetenskapen kan förklara. Däremot finns det mycket att göra med vad våra hjärnor håller på med, inbillning och självsuggestion förekommer nog frekvent.
Min åsikt precis!
Trots att man forskat på människokroppen i årtusenden, så finns det fruktansvärt mycket kvar att ta reda på. Man känner till alldeles för lite av vad hjärnan egentligen kan och är kapabel till, och vad so händer i kroppen vid t.ex. eponering för elektromagnetiska fält etc.
Av intresse har jag käst en del om spöken, andar, och allt annat som hör till det "paranormala" och tyvärr har jag ännu inte hittat några tillförlitliga bevis för existenserna. MEN om det tröstar de anhöriga att tro att själen lever kvar, eller att personen som avlidit kommit till paradiset - då tycker jag det är precis rätt sak att tro på just då. Att däremot tjäna pengar på andras sorg och olycka tycker jag är osmakligt

Om jag inte har fel så finns det ett antal utmaningar (tror de instiftades av någon magiker, var det Randi?), med ganska höga belöningar, för den som kan bevisa (vetenskapligt) "pseudovetenskaper" vetenskapligt. Hittills ärdet väl bara homeopater som vågat ta sig an det, men deras försök misslyckades fullständigt. hade dock varit oerhört intressant om ett vetenskapligt upplaggt försök med homeopati, clairvoyance, andekommunikation etc hade visat sig FUNGERA... Det hade gjort att hela vår världsbild måste skrivas om. Spännande tanke, om än lite från ämnet

CITAT (Anma @ 14-01-2010, 13:48)

Vetenskapen har ju inte lyckats förklara hur LCHF-kost kan få folk att minska i vikt trots att man äter en massa fett och som jag, som äter mer kalorier än jag gör av med, (eller kanske den har men jag har missat det?) menar du då att vi som minskar vikt med hjälp av LCHF inbillar oss vad vågen visar?

Jag vet att jag såg en dokumentär om just den frågeställingen, men där man undersökte Atkins, som väl iofs är ganska lik (dvs undvik kolhydrater, ät massor mav fibrer, proteiner och fett). Man kom fram till att personerna i studen åt MINDRE, dvs mindre mängder eftersom fett mättar bättre och under lägnre tid än kolhydrater. Inget konstigt egentligen, det är bara att tänka på sig själv - hur länge står man sig på en pastasallad eller en biff med ngon fet sås? Självklart på biffen, vilket är orsaken till att när man ska vara ute en lång och hård dag i det militära äter sk förstärkt frukost, vilket innefattar kov, ägg osv . Dvs en massa fett.......
Har inga vetenskapliga referenser till denna undersökning just nu eftersom jag såg den på TV, men jag ska faktiskt försöka hitta referener när jag har tid....