Följetongen fortsätter .... Reportage från Uppsala ...
Första kg tomater skördade, blandat ILDI och Ida Gold. Det ser ut att bli en hel del till närmaste tiden. Dessa står ute på friland mitt bland allt annat i murarhinkar. I växthuset finns 7 stora plantor Delicious och Beauty Lottringa bifftomater som har kart helt enligt plan, det blir många många stora tomater. Ett kart är nästan 10 cm i diamater och ca 7 cm högt, min bamse växer och trivs. Det var bara första Ida Gold som hade en liten rand, en tendens till spricka runt halva fruktfästet, annars ser alla andra helbra ut. Det är ingen skillnad i kartstorlek eller kartmängd på de plantor som tjuvats eller toppats mot de som jag låtit vara. Det är snarare så att de nedre skotten trillar av själv på riktigt stora buskiga tomater, man kan inte binda upp allt. Bifftomaterna har jag inte rört alls, de får vara bara för att de ser så fina ut och det finns inga tecken på något negativt. Inga löss eller småkryp eller svampsjukdomar. Har inte pillat med pensel på någon planta, bara ruskat lite i de som varit i växthuset genom trumma lite med fingrarna på bambupinnen de hänger i. Gyllenbären blommar äntligen, Kaninen älskar mina minimorötter och persilja. Rosorna har börjat blomma och mina Flammentanz ser bra ut för att blomma första gången. Mina Clematis har börjat blomma, det är Summer Snow som jag mixat med Rouge Cardinal mot ett stuprör. Rouge Cardinal har riktiggt stora knoppar som snart blommar och då kommer äntligen bilderna in i albumet. Summer Snow har massor av knoppar, det blir mängder med blommor. Hallonen är snart klara, det är Lloyd George som på två buskar har fullt med bär. Allt går enligt plan ... to be continued ...
|