Full version: Tomater i växthus
Sidor: 1, 2
MRLINDELL
Hej!

Med tanke på olika typer av problem som kan uppkomma vid tomatodling i växthus. Jag undrar vilken/vilka som är den optimala tomaten att odla i ett växthus med avseense på problem, storlek, form, färg, smak, härdighet mm. Typ Gula tomater eller speciella tomater av intresse.
Åsa, mälardalen zon 2
Det får man nog prova sig fram till, själv tycker jag körsbärstomater av den typ som tjuvas fungerar bra i mitt växthus ex. Gardeners delight och sungold. Men det är många faktorer som spelar in jord, vart i sverige man bor hur man vattnar och gödslar, hur jämnt klimat man kan hålla i växthuset, vilken typ av sommar det är mm. Tomatfröer håller väldigt bra så man brukar kunna använda samma fröpåsar i runt 5år så köp lite olika sorters tomater med olika färg form och mognadstid och provodla under några år så du ser hur de reagerar för olika somrar.

Det finns väldigt många tomatsorter du kan testa, titta runt vad fröfirmorna erbjuder.

http://www.runabergsfroer.se/
http://www.impecta.se/
http://www.lindbloms.se/
MRLINDELL
Jag har sökt lite på "tomatfröer" och hittat några entusiaster. Jag beställde fröer hos dessa och satte in pengar på deras postgiro och har följt deras instruktion för beställning på nätet via brev eller email.

Bara en (1) har hört av sig och gjort rätt för sig. (se nedan)

www.tomatklubben.se
Åke Truedsson.

Jag fick det jag beställde plus att jag namngav en ytterligare vid Postgiro inbetalningen "Casian Pink" vid "meddelande" på inbetalningen via nätet, i fall att något frö skulle saknas just då.
Casian Pink kom också med, det fungerade plus 16 andra förpåsar av exotiska tomater av alla de slag. Så nu har jag massor av fröer att prova till våren/sommaren.

Levernsen kom seriöst med en kopia av beställningen med notis om ev. ändringar. Väl förslutna vita fröpåsar med namn mm.

Måste säja att jag är mycket nöjd så här långt.
Tomatklubben reckommenderas!!
Jennyn
Jag är också tomatfreak! Fick jag bara odla en sak så skulle det nog vara tomater. Självklart ska du ta chansen och odla många sorters tomater. Det finns massor - gula, gröna, vita, svarta, lila, strimmiga, ludna, söta, syrliga, stora, små osv osv.
Några av mina favoriter är:
Cheerio - för att den är så tidig och samtidigt god (lite mindre än "normaltomaten", ljusröd, lite avlång form, rätt fula plantor)
Garden Delight - en pålitlig långkörare som även fungerar bra på friland, ger i alla fall hos mig massor med söta goda körsbärstomater.
Gelbe Dattelwein - enorma klasar med gula droppformade körsbärstomater, ljuvligt söta, plantan kan få problem med bladmögel eftersom den blir så tät.
Black Sweet Cherry - provade den för första gången i år och den var både snygg och god.
Green zebra och Green grape - snygga och goda gröna tomater. Green grape blev mycket större än vindruvor hos mig.
Tjernomyr - den första bifftomaten som jag lyckats med, tjusiga mörka nästan lilafärgade bifftomater.
Sweet 100 - körsbärstomat med snygga enormt långa klasar och outstanding söt och god smak.
Principe Borghese - är den sort italienarna, och vi om vi vill, använder till torkninig.
Nej den här beskrivninigen leder till abstinensbesvär. Nu måste jag gå ut till växthuset där fläkten kämpar för att hålla frosten borta någon vecka till och plocka säsongens sista (snyft) tomater. Sedan blir det en LÅÅÅNG väntan till slutet av maj början av juni då man i bästa fall kan plocka de allra första 2004-tomaterna.

/Jennyn
Tomater
Jag har sökt lite på "tomatfröer" och hittat några entusiaster. Jag beställde fröer hos dessa och satte in pengar på deras postgiro och har följt deras instruktion för beställning på nätet via brev eller email.

Bara en (1) har hört av sig och gjort rätt för sig. (se nedan)

Hej

Det skulle vara roligt om du berättade vilka du har beställt fröer hos och inte fått det du har beställt och betalat för.

Jag tycker det låter ganska osannolikt att bara 1 har skickat det du har beställt.

Micke
MRLINDELL
Hej Micke,

Det är sant hur det än låter.
Jag har beställt från 3 och den sista svarade. Räcker det inte med att tala om vem som levererade och gjorde mig nöjd?
Jag bor i Uppsala och har inget med tomatklubben att göra. Tycker bara de är värda positiva vistord.
Tänker inte hänga ut någon annan på nätet. Informationen kanske kan vara gammal t ex, då borde den egentligen bort. etc etc.
MRLINDELL
... om man talar om trollen ...
Beställning nummer 1 (den första) har av en händelse hört av sig och tänker skicka fröerna så snart det finns lite tid.
Det kanske löser sig och det är trots allt några månader kvar tills det är dags.
Jenny! Jag selekterade ut alla rader som hade ordet "god". Då omfattas även "mycket god" och det blev runt 17 sorter inklusive lite paprika.
Får väl återkomma till sommaren 2004 med lite bilder och hoppas att några tomater klarar friland, mitt lilla växthus klarar inte allt det här.
Jennyn
Nu ska du inte vara feg. Jag har lyckats knöka in 13 tomatsorter, 4 paprikaplantor (2 olika sorter), 2 gurkplantor, 4 auberginplantor, 5 chilisorter, ett fikonträd, 1 ingefärsplanta, 1 kinesisk selleri, 1 lichietomat (rekommenderas inte) och så lite småkrukor med smått och gott typ perenner på tillväxt på mina 10 kvadrat!

Skämt åsido, det gick, men var alldeles för trångt. Det är helt rätt att begränsa sig. Det är så svårt bara. I somras lovade jag mig själv att sluta med paprika och aubergin, men nu känner jag att det kommer att bli svårt. Finns inget som en krispig sallad med hemodlad paprika eller en ångande het moussaka med egna auberginer... Eller auberginröra med mycket vitlök... eller grillad aubergin i örtkryddad marinad... eller Ratatouille... eller....

/Jennyn
MRLINDELL
Finns det överhuvudtaget någon god/bra paprikasort som inte är någon F1-hybrid. Får man bra frukter vill man ju spara fröer och hålla allt vid liv år efter år. Så som jag förstått kan man inte sätta fröer från dessa hybrider, man vet inte vad man får etc. Det låter t o m lite läskigt.
Ingrid på Västkusten
Ja dte finns det faktiskt och man kan faktisktt spara frön ifrån F1 med goda resultat i både tomat och paprikavärlden :-)
Kika gärna på Runåbergs sortiment i fröväg.

Hälsar Ingrid
Jennyn
Lite osäker, men jag tror att vare sig Liebesapfel eller Lipstick som jag brukar odla är några hybrider. Nu får rätta mig om jag har fel! Smaken på och krispigheten hos de två paprikorna är mycket bra, även om de inte blir så stora och köttiga som köpepaprikan. Utbytet brukar också vara mycket bra, många små smarriga paprikor blir det.

/Jennyn
Ingrid på Västkusten
Hybrider kan de ju vara eller snarare selektioner, men det brukar stå F1 intill.
Kan rekommendera www.pepperstore.com

annars :-)
för milda och starka!

Hälsar Ingrid
MRLINDELL
Suck! Det tar minst 2-3 månader att få igenom beställningar på fröer ibland. Det känns lite länge, man känner sig nästan bortglömd. Sista beställningen är på "G". En dam på Gotland har sabbat beställningen genom att göra "delete" av misstag och hör av sig först NU.
Det känns även som om man har noll koll på sina postgiron och väntar på kvartalsredovisningen på inbetalningar från Posten. Har NI tomatfantaster andra forum när det gäller köp/sälj/byte av tomatfröer? Under resans gång har jag både hittat och funnit andra kontakter som borde varit "lämpligare/tillförlitligare/mera service minded" välj vad ni vill ...
Micke! Jag visste inte att du fanns till när jag var sugen på fröer, din site är mycket intressant. Har du sparrispotatis?
Tomater
Hej

Min sida är inte så lätt att hitta med den konstiga adress som jag har.
Jag har sparrispotatis, men den ligger i stuka nu till våren. Det brukar finnas sparrispotatis av den danska sorten till salu i växtaffärerna på våren, jag tror det är stubbetorp som säljer utsäde. Hittar du inga så kan du höra av dig till våren så kan jag skicka några till dig mot porto.

Som kock föredrar jag den Franska sorten från 1872 som kallas Ratte.

Micke
MRLINDELL
Jag är precis lika intresserad av god potatis som goda tomater. Jag antar att Ratte är lika ovanlig som riktig sparrispotatis och därmed lika svår att få tag på.
Tomater
Hej

Ratte är inte speciellt ovanlig, det går att köpa certifierat utsäde från olika fröfirmor i Frankrike. Dom flesta fröföretag i England har på senare år tagit in Ratte i sitt sortiment. Tyvärr så är frakten ofta dyrare än innehållet.

Micke
KURT
Åke Truedssons lilla bok "Tomater" är ganska bra. Förövrigt så kan F1-hybrider vara bra eftersom de ofta kan vara mera resistenta mot sjukdomar, problemet är ju att man inte får samma egenskaper om man tar frö + de hela tiden kommer med nya F1-sorter så man kan inte odla samma i flera år.
Ingrid på Västkusten
Graine de Baumaux har ju enhetsporto för EU så där kan man nog lugnt beställa pärer också. Känner inte till så många fler bra franska fröfirmor, länge sedan jag ahde katalogen ifrån Ferme de Sainthe Marthe men det var inte så mkt potatis som just Baumaux. Philippe Plönninge rek Baumaux för jämnan :-))

Hälsar Ingrid
MRLINDELL
Efter en hutlös otålig väntan har jag nu äntligen fått alla mina tomatfröer.
Längtar till sommaren! Har gjort en hel del nya planteringar med riktiga pelaräppelträd.
Plommonvecklaren tog mina plommon. Skatorna hackade sönder mina päron. Så nu satsar jag på Äpplen ohmy.gif) och utsökta, lite exklusiva hallonsorter.
Årets test av "jordgubbstunnan" fast med olika smultronsorter var lyckad. Kommande år kommer att bli ännu bättre då smultronplantorna växt till sig och blivit dubbelt så stora.

Enda fråga jag har i nuläget är VILKEN JORD jag skall gå och köpa till sådden av Tomatplantorna. Jag tänker sätta plugg som tar lite plats och som passar till belysningen jag har, så att jag kan driva fram tillräckligt många plantor på min lite begränsade yta.
Jordförbättring med perlit. Något mera?
KURT
CITAT (MRLINDELL @ 27-11-2003, 19:03)
Enda fråga jag har i nuläget är VILKEN JORD jag skall gå och köpa till sådden av Tomatplantorna. Jag tänker sätta plugg som tar lite plats och som passar till belysningen jag har, så att jag kan driva fram tillräckligt många plantor på min lite begränsade yta.
Jordförbättring med perlit. Något mera?

Det är inte så viktigt vad du sår tomaterna i , men när de kommer upp så behöver de bra naturgödslad jord. Framför allt så behöver man ge plantorna extraljus så att de inte blir så långa och rangliga, hellst skall man så dem vid 23 grader, men sedan sänka temperaturen när de kommit upp. Men läs mera i Åke Truedssons bok.
Tomat tomten
Tjena

Gold nuggets är en helt perfekt tomat att odla i växthus.... Är väldigt tidig, är god, ger massor av halvstora gula tomater och ger skörd hela säsongen...

Tomat tomten
Ingrid på Västkusten
Åhhh det är Guiseppe va?

Välkommen hit :-)

Hälsar Ingrid
Tomat tomten
Tjena !!

Nope....

Tomat tomten
Ingrid på Västkusten
Tänk det trodde jag och att det är samma som på AoT-> (jag är inte den enda som tror det är Guiseppe bakom tomat tomten *skratt* )det finns m a o MER tomatentusiaster, vad KUL!

Hälsar ingrid
gammelnalle
hör ni alla tomatodlare! Kan ni inte väcka mig ur idet när det är dags att så tomaterna.... och hjälpa mig på traven. Det blir alltid samma sak varje år:
Jag köper frön i stormarknaden (det skall ju vara billigt åxå tongue.gif ) och sår i små askar/lådor/mjölkkartonger (ck?) och vad jag kan hitta. Fröna växer upp och blir SÅ fina så, ända tills jag jämför med mina grönfingrade vänner... BLAMAGE!!! Så i juni får jag snällt gå och köpa ett antal buskar hos trädgårdsmästarn... wink.gif (Tror nästan att han småler åt mig... wacko.gif )
Jag kräver inte några svarta tomater , eller tomater med vitlökssmak, eller smultronsmakande plommontomater rolleyes.gif
Men vad kan vara godare än en fräsh solmogen tomat från det egna landet, ja, det skulle väl isåfall var två tomater,,, smile.gif

nu går björnen i ide (om jag bara hittar mitt ID-kort)
Ingrid på Västkusten
Felet många gör som itne har optimmala förutsätningar är att så för tidigt. Bättre så lite sent istället oftast kommer plantorna raskt ikapp!

Hälsar Ingrid
Åsa, mälardalen zon 2
Det brukar räcka att så ca 8v innan utplantering. Skulle plantorna ändå bli lite rangliga kan man plantera om dem och plantera ner dem djupt det kommer nya rötter på stammen.
gammelnalle
[QUOTE]Åsa, mälardalen zon 2 Skickat den 15-12-2003, 09:14
--------------------------------------------------------------------------------
Det brukar räcka att så ca 8v innan utplantering. Skulle plantorna ändå bli lite rangliga kan man plantera om dem och plantera ner dem djupt det kommer nya rötter på stammen.
Ingrid på Västkusten Skickat den 15-12-2003, 07:36
--------------------------------------------------------------------------------
Felet många gör som itne har optimmala förutsätningar är att så för tidigt. Bättre så lite sent istället oftast kommer plantorna raskt ikapp!

Hälsar Ingrid

Jaha! Och väcker ni mig 8 veckor innan utplantering...??? Hur vet ni det, (inte att ni skall väcka mig, utan att det är 8 veckor kvar
laugh.gif ) vädret i deta land är ju som bekant något oberäkneligt...

Och haven tålamod med att jag inte bor i datorn och kan svara med en gång...
Åsa, mälardalen zon 2
Själv brukar jag räkna med utplantering första eller andra veckan i juni det brukar vara lagom här, skulle det vara ovanligt kallt i juni kan ofta tomaterna vänta någon vecka till.
gammelnalle
Matte har aldrig varit min starka sida , däremot husse tongue.gif , men då menar du att före stora lurardgen är det ingen ide att trycka ner några frön i jorden.....
OOOPS Jag har som allergisk mot sport, använt Wasaloppet som kalender för planterandet...
zon 4
andreas i uppsala
läste fel.Jag trodde det stod tomtar i växthus laugh.gif :lol:Jag blev lite förvånad av att så många hade skrivit om tomtar i växthus.Vilken erfarenhet vi har gällande tomtar i växthus här på forumet laugh.gif laugh.gif laugh.gif
smile.gif biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif
mvh
andreas :
MRLINDELL
Den här delen av forumet är aktuellare än någonsin, ändå ligger den inaktiv ... måste ändra på det.

Idag planterat 200 tomater! 20 sorter, plus några andra KRAV grönsaker.

Är jag den enda som sätter morötter och rädisor i plugg, ett frö i varje ohmy.gif)

Skall man vara först & bäst så ska man lixom.
Ingrid på Västkusten
CITAT (MRLINDELL @ 11-02-2004, 00:23)
Idag planterat 200 tomater! 20 sorter, plus några andra KRAV grönsaker.

Är jag den enda som sätter morötter och rädisor i plugg, ett frö i varje ohmy.gif)

Todeloo,

Jag hålelr mig en månad till med tomaterna då jag itne tänkt värma upp växthuset i slutet av Feb/början av Mars p g a allt hantverkande.
Vaffö inte sätta sallad och ruccola med nu? Härligt Du komme rnog att va först på Odla i alle fall *misstänker jag*

Hälsar Ingrid
MRLINDELL
Det har jag gjort!!! Det fanns 2 st KRAV sallader, Huvudsallad "Dynamite" och Plocksallad "Estafet". Men man kan inte dra igång allt på en gång.
MRLINDELL
Jag vill gärna dokumentera vad jag har sått och jag hittar inga bra svar på ursprungsland till följande:

1) Körsbärstomat Ildi (gul) LAND?

2) Bifftomat Delisious (STOR!!) (röd) LAND?

3) Busktomat Camp Joy (röd) LAND?

4) Paprika Kantor F1 (blir stor) LAND?

Någon som vet?
gammelnalle
Inte jag iallafalll.....
Kollade på Tomatklubbens lista men ursprungsland fanns inte med...
inte ALLA sorter heller allraminst 4:an tongue.gif tongue.gif
Men skriv till tomatklubben.... Åke is the man!!!
MRLINDELL
Paprikan fanns med i listan för 2003, den listan har dom på medlemsbrevet 2003.

www.tomatklubben.se --> medlemsbrevet
MRLINDELL
Tomater 17 dagar gamla. Har kollat in stammarna, några är nästan 3 mm nu. Det går så fort. Det är bara en planta som inte hänger med av de 36 jag har på denna hylla. 3 st Paprikor (modell superstor) längst bort har kommit upp lite senare och fått sina stora kronblad utvecklade. Tomaterna är nu inne på sitt 3:e bladpar.

http://www.odla.nu/album/showalbum.php?uui...indell&aid=1136
kerstin z5-6
har aldig odlat ätbart -inte tyckt mig ha plats i växthus -men nu har sonen sått melon .. hur 17 gör man med dem ??
MRLINDELL
Jag har satt melonfrö och de har grott bra. Det är vanlig melon "Ogen" för odling i växthus eller bänk. Vi får se vad som får plats i sommar, allt beroende på hur man lyckats med plantorna. Jag räknar med 50/50% chans att det blir så pass tillväxt att det verkligen blir pollenering och meloner (hon/han-blommor du vet ohmy.gif)

Den binds upp som man odlar gurka lämpligast eller låter den ligga i bänk om man har plats. Det blir typ 1 kg stora goda meloner och massor av fröer.
MRLINDELL
Sollentuna Trädgårdsgille har besök av ÅKE TRUEDSSON den 3/4

OM GRÖNSAKSODLING OCH DJUPBÄDDAR
lördagen den 3 april kl 14:00, Amorinasalen

Vi ber Åke att ta med frölistor och/eller fröer till försäljning. Åke har en egen tomatklubb med bland annat en jättelik samling av högst olika tomatfröer som han hämtat hem från jordens alla hörn. Mycket intressant.
Kaffe eller annan dryck med hembakt bröd. Lotteri.

/Saxat ur deras program.

Om mman skulle ta och slinka in som gratisätare och köpa fröer
smile.gif
kerstin z5-6
Jotack -det är från hans tomat klubb maken s insmugglade tomater kommer.. de som hamnar i mitt växthus sen smile.gif
De svarta var goda -en rysk sort ..
gurkor ..ok ska man hänga upp dem eller kan de slingra på golvet ?
Ingrid på Västkusten
Häng upp gurkor och melonge rpå snöre odla vertikalt så tar de mindre plats fast plats lär de ta ändå ;-)

Hälsar Ingrid
MRLINDELL
Hungrig som jag är har jag redan köpt snöret! Skitjobbigt att vänta 3 månader.
MRLINDELL
Tomaterna växer till ordentligt. De planterades 2004-02-10 och om 6 dagar är de precis 1 månad.

Sista bilden i albumet.

http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid...&uuid=mrlindell

Krukorna är 9 cm i diameter.
MRLINDELL
Hmm .. eftersom ingen vill prata Tomater med mej så pratar jag med mej själv tongue.gif

Tomatplantorna 1 månad gamla, omplanterade med 25-30% perlite i större fyrkantiga krukor, de största jag hittade från Nelssons. Nästa omplantering blir 12+ Liters hink ev. 20+ Liters för några plantor.

Nu blev det så mycket plantor att fick jag flytta ut i förrådet och bygga en extra hylla, 65 x 240 cm med 2 st underbevattningsbrickor 63 X 110 cm, dubbla Pro Gro ljuset etc. Det är +16 grader på natten och blir nästan 20 på dagen när solen ligger på.

http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid...&uuid=mrlindell

Nästa batch planterades i går. Perenner samt Paprika, Chili, Gyllenbär och några exklusiva tomatsorter samt paprikatomaten Topgirl, typ 100 plugg, sedan får det andra vänta tills utesässongen kommer.
MRLINDELL
Om man får en massa tomater över i sommar som man kanske inte orkar äta upp. De går att förvara i många former, varför inte i form av hemlagad ketchup för dem som orkar.

Här finns ett gäng riktiga ketchup knäppisar och även länkar vidare till ännu knäppare ketchupsidor.

http://w1.404.telia.com/~u40422704/ketchup...tion/index.html
myskmadra
Jag har nu skolat om mina ca 20 "moneymaker". De är sådda 2 mars och nu ca 5 cm höga. Hur ska detta gå? Jag har tänkt sätta dem utomhus i blomrabatterna uppslingrande? wink.gif på något av metall (spiraler?)wink.gif . Undrar nu bara hur stora dessa plantor blir innan de kan sättas ut. När kan man plantera ut i Stockholmstrakten? Början av juni? Jag ser min tomatdjungel i fönstren framför mig. Hur ska detta gå? ohmy.gif Har nog haft lite för bråttom att så, men det kliar så i fingrarna. smile.gif
gammelnalle
CITAT (MRLINDELL @ 09-03-2004, 16:02)
Hmm .. eftersom ingen vill prata Tomater med mej så pratar jag med mej själv tongue.gif

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Men åtminståne jag LÄSER vad du skriver..... och uppskattar det. Fortsätt ditt fina jobb!!!

björn som skall så först idag!!!!
MRLINDELL
Vilket väder ibland, sol, hagel, kallt, varmt, en skvätt regn och så blandat med blåst. Varmt i solen, kyligare i molnen, minusgrader på nätterna.
Tomaterna har nu fått egen pinne, nästan alla. Caspian pink är nu så stora att de har vuxit från lampan. Några har även gått i blom. Det ligger 25 50L koskit på förpackning och en hög stapel murarhunkar och väntar på VÄDER så att man kan plantera om och ställa ut.
Paprikan har blivit riktigt fin, den åker ut och in varje dag från lilla växthuset till varmförrådet tillsammans med en utvald skara tomater.
Har haft alla framme på verandan i lagom sol och vädrat ett antal gånger, vilket spring och de trivs så klart.
Dagstemperaturerna räcker till men nätterna är för kalla och allt får inte plats. Prognosen är EGNA TOMATER TILL MIDSOMMAR!! Inte dåligt av en jävla 08 .. öh .. 018 är det visst. Skall försöka följa upp med lite bilder i mån om tid.

To be continued ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon