CITAT (guby @ 14-01-2010, 19:47)

Jag har syrat vitkål och då gjorde jag så här: jag använde vitkål från tidig sommar och varvade vitkål med lite salt (akta er så att det ej blir för mycket salt). Jag använde mig även av lite mjölkyra, som jag tagit från mozzarella osten eller fån yogurt. Detta minskar risken för mögel. Det hela skall sedan stå mörkt några månader. Det håller sig i "evigheter" och är mycket nyttigt. Själv så vände jag på innehåller flera gånger och trycket "till" ordentligt, men jag vet ej om detta är nödvändigt.
Jag skulle undvika att vända runt innehållet för då kan man få in luft i det. Det ska jäsa anaerobt (utan syre). Vissa grönsaker vätskar så pass mycket efter att man har stampat dom att vätskan täcker och stänger ute syret. skulle inte grönsakernas egen vätska räcka till för att täcka ända upp i kärlet kan man hälla på en svag saltlag ( 1 krm salt/ dl vatten). Med saltlag på så behöver man inte slata mellan varven med grönsaker.
För att få vassla ur yoghurt gör så här. Värm yoghurt (naturell med levande kultur) i en gryta så den precis blir varm och blir tunn. Låt den rinna av i melittafilter. Vasslan är den klara vätskan som rinner ut och det som blir kvar i filtret blir en bas til färskost.