CITAT (*Stintan* @ 14-01-2010, 15:43)

Och du visar som vanligt upp din mest empatiska sida när en tragedi drabbat andra människor.
Absolut. Tänk på hur många fiskar som fått lida och dö som en direkt följd av deras verksamhet under åren. Det är absolut empatiskt och sympatiskt, men inte med de människor som utför hemskheterna.
CITAT (cato @ 14-01-2010, 15:51)

Till Nauti skulle jag bara vilja säga:
Om man startar från noll, bygger upp ett väl fungerande företag, som ger många jobb och bra pr åt orten, är det då lika gott åt dem om någon idiot kommer och sätter eld så att merparten brinner ner??????
Detta är vad som hänt i Kivik.
Jag ser inte att ekonomiskt tillväxt och jobb åt ett antal personer rättfärdigar ett lidande och ett dödande av miljoner och åter miljoner individer årligen.
CITAT (Aqvakul @ 14-01-2010, 18:34)

Nauti!
Vad är det för bra med att ett fiskföretag - en familjs livsverk - brinner ner, troligen genom mordbrand?
Det positiva är att de som själva lever på lidande och död själva får lida. Om det i sin tur leder till att färre fiskar dör det vet jag inte, men om det gör det så är det helt klart en väldigt positiv händelse.
CITAT (Maggan H @ 15-01-2010, 14:18)

Mycket sorgligt och oerhört tragiskt

och också tragiskt att folk kan tycka att det är okej bara det inte drabbar dem själv.

Hoppas dom kan bygga upp det igen.
Jag har absolut inte sagt att det är okej för att det inte drabbar mig, sådan är jag inte. Jag har sagt att det är okej för att det i det här fallet bidrar till någonting positivt.
Hade det varit en annan affär som inte byggt sin verksamhet kring lidande och död så hade jag inte tyckt att det var positivt på något vis.
CITAT (lämås @ 15-01-2010, 14:43)

Va menar du??? Tycker du att det är rätt att den brann ner? Nåt emot att vi äter fisk för att överleva eller?
Vi äter inte fisk för att överleva, vi äter fisk för att tillfredställa våra smaklökar. Vi orsakar lidande och död av någonting så egoistiskt som att vi vill äta mat vi anser vara god, även om det är kropparna av levande kännande individer. Det är någonting som borde tillhöra historien och är långt från en nödvändighet i dagens Sverige eller i större delen av världen för den delen.