|
aanderss
14-01-2010, 09:56
skogstroll
14-01-2010, 09:58
va tråkigt
aanderss
14-01-2010, 10:06
 tråkigt är de
Aqvakul
14-01-2010, 10:40
Så sorgligt! men om man jämför med vad som hänt i Haiti, så ....
Ja, fy sjutton vad ledsen man blir
Aqvakul
14-01-2010, 10:58
CITAT (Nauti @ 14-01-2010, 10:56)  Ja, fy sjutton vad ledsen man blir  Det finns ingen anledning att vara hånfull. Det är du ofta. Det är synd.
Måste hålla med Aqvakul.
Kan inte förstå hur man kan göra sig lustig på detta sättet även om man bor så långt från brandplatsen som Västerås. Vi som bor i Kivikstrakten har en helt annan åsikt. Vi har under många år följt familjen Buhre och deras idoga arbete för att så småningom nå dit de är i dag.
Fast på vems bekostnad har de nått dit de är i dag om man får fråga?
Det vore trevligt om karma existerade och kunde drabba alla på ett liknande sätt.
skogstroll
14-01-2010, 15:26
CITAT (Nauti @ 14-01-2010, 15:12)  Fast på vems bekostnad har de nått dit de är i dag om man får fråga?
Det vore trevligt om karma existerade och kunde drabba alla på ett liknande sätt. ja ditt hus kanske brann upp.... mitt skulle fatta eld på två röda torrt och fnöskigt som det är
CITAT (skogstroll @ 14-01-2010, 15:26)  ja ditt hus kanske brann upp.... mitt skulle fatta eld på två röda torrt och fnöskigt som det är Då skulle vi få anpassa oss så att vi inte blev drabbade av karma  Det är nästan så illa att ett sådant system skulle behövas för att vi skall fungera :/
*Stintan*
14-01-2010, 15:43
CITAT (Nauti @ 14-01-2010, 15:29)  Då skulle vi få anpassa oss så att vi inte blev drabbade av karma  Det är nästan så illa att ett sådant system skulle behövas för att vi skall fungera :/ Och du visar som vanligt upp din mest empatiska sida när en tragedi drabbat andra människor.
Aqvakul
14-01-2010, 15:50
CITAT (Nauti @ 14-01-2010, 15:29)  Då skulle vi få anpassa oss så att vi inte blev drabbade av karma  Det är nästan så illa att ett sådant system skulle behövas för att vi skall fungera :/ *skakar på huvudet bekymrat*
Till Nauti skulle jag bara vilja säga: Om man startar från noll, bygger upp ett väl fungerande företag, som ger många jobb och bra pr åt orten, är det då lika gott åt dem om någon idiot kommer och sätter eld så att merparten brinner ner?????? Detta är vad som hänt i Kivik.
Aqvakul
14-01-2010, 18:34
Nauti!
Vad är det för bra med att ett fiskföretag - en familjs livsverk - brinner ner, troligen genom mordbrand?
skogstroll
15-01-2010, 08:51
tragiskt
Chamomille
15-01-2010, 09:01
Ja mycket tragiskt
Maggan H
15-01-2010, 14:18
Mycket sorgligt och oerhört tragiskt  och också tragiskt att folk kan tycka att det är okej bara det inte drabbar dem själv.  Hoppas dom kan bygga upp det igen.
Biggan_
15-01-2010, 14:27
CITAT (Maggan H @ 15-01-2010, 14:18)  Mycket sorgligt och oerhört tragiskt  och också tragiskt att folk kan tycka att det är okej bara det inte drabbar dem själv.  Hoppas dom kan bygga upp det igen. Håller med! Hoppas dom får tag i gärningsmannen!
CITAT (Nauti @ 14-01-2010, 15:12)  Fast på vems bekostnad har de nått dit de är i dag om man får fråga?
Det vore trevligt om karma existerade och kunde drabba alla på ett liknande sätt. Va menar du??? Tycker du att det är rätt att den brann ner? Nåt emot att vi äter fisk för att överleva eller?
CITAT (*Stintan* @ 14-01-2010, 15:43)  Och du visar som vanligt upp din mest empatiska sida när en tragedi drabbat andra människor. Absolut. Tänk på hur många fiskar som fått lida och dö som en direkt följd av deras verksamhet under åren. Det är absolut empatiskt och sympatiskt, men inte med de människor som utför hemskheterna. CITAT (cato @ 14-01-2010, 15:51)  Till Nauti skulle jag bara vilja säga: Om man startar från noll, bygger upp ett väl fungerande företag, som ger många jobb och bra pr åt orten, är det då lika gott åt dem om någon idiot kommer och sätter eld så att merparten brinner ner?????? Detta är vad som hänt i Kivik. Jag ser inte att ekonomiskt tillväxt och jobb åt ett antal personer rättfärdigar ett lidande och ett dödande av miljoner och åter miljoner individer årligen. CITAT (Aqvakul @ 14-01-2010, 18:34)  Nauti!
Vad är det för bra med att ett fiskföretag - en familjs livsverk - brinner ner, troligen genom mordbrand? Det positiva är att de som själva lever på lidande och död själva får lida. Om det i sin tur leder till att färre fiskar dör det vet jag inte, men om det gör det så är det helt klart en väldigt positiv händelse. CITAT (Maggan H @ 15-01-2010, 14:18)  Mycket sorgligt och oerhört tragiskt  och också tragiskt att folk kan tycka att det är okej bara det inte drabbar dem själv.  Hoppas dom kan bygga upp det igen. Jag har absolut inte sagt att det är okej för att det inte drabbar mig, sådan är jag inte. Jag har sagt att det är okej för att det i det här fallet bidrar till någonting positivt. Hade det varit en annan affär som inte byggt sin verksamhet kring lidande och död så hade jag inte tyckt att det var positivt på något vis. CITAT (lämås @ 15-01-2010, 14:43)  Va menar du??? Tycker du att det är rätt att den brann ner? Nåt emot att vi äter fisk för att överleva eller? Vi äter inte fisk för att överleva, vi äter fisk för att tillfredställa våra smaklökar. Vi orsakar lidande och död av någonting så egoistiskt som att vi vill äta mat vi anser vara god, även om det är kropparna av levande kännande individer. Det är någonting som borde tillhöra historien och är långt från en nödvändighet i dagens Sverige eller i större delen av världen för den delen.
CITAT (Nauti @ 15-01-2010, 15:26)  Vi äter inte fisk för att överleva, vi äter fisk för att tillfredställa våra smaklökar. Vi orsakar lidande och död av någonting så egoistiskt som att vi vill äta mat vi anser vara god, även om det är kropparna av levande kännande individer. Det är någonting som borde tillhöra historien och är långt från en nödvändighet i dagens Sverige eller i större delen av världen för den delen. Håller med de andra....bygga upp ett företag som ger både den ena o andra arbete så de kan tjäna till dagsfödan måste ju vara guld värt. Att sälja fisk som är ett nödvändigt livsmedel för vår hälsa borde belönas!! Jag anser att fisk, kött o fågel är det som ska ligga på våra matbord dagligen. Även lite färska grönsaker....det är ju det mest normala att äta och det bästa vore ju om man hade tillfälle att införskaffa all mat själv genom att fiska, bryta nacken av firren, rensa den o äta den färsk. Att skjuta en älg, ta ur den, hänga den på mörning, stycka upp den o göra en underbar älgstek, eller föda upp ett par hönor på bra foder o gräs, som värper ägg som man bland annat bakar på. När hönorna har gjort sitt, så nackar man dem, plockar dem o helsteker dem....underbart o gott. Förresten!! Äter du bara fallfrukt???
*Stintan*
15-01-2010, 15:45
CITAT (Nauti @ 15-01-2010, 15:26)  Absolut. Tänk på hur många fiskar som fått lida och dö som en direkt följd av deras verksamhet under åren. Det är absolut empatiskt och sympatiskt, men inte med de människor som utför hemskheterna.
Jag ser inte att ekonomiskt tillväxt och jobb åt ett antal personer rättfärdigar ett lidande och ett dödande av miljoner och åter miljoner individer årligen.
Det positiva är att de som själva lever på lidande och död själva får lida. Om det i sin tur leder till att färre fiskar dör det vet jag inte, men om det gör det så är det helt klart en väldigt positiv händelse.
Jag har absolut inte sagt att det är okej för att det inte drabbar mig, sådan är jag inte. Jag har sagt att det är okej för att det i det här fallet bidrar till någonting positivt.
Hade det varit en annan affär som inte byggt sin verksamhet kring lidande och död så hade jag inte tyckt att det var positivt på något vis.
Vi äter inte fisk för att överleva, vi äter fisk för att tillfredställa våra smaklökar. Vi orsakar lidande och död av någonting så egoistiskt som att vi vill äta mat vi anser vara god, även om det är kropparna av levande kännande individer. Det är någonting som borde tillhöra historien och är långt från en nödvändighet i dagens Sverige eller i större delen av världen för den delen. Du gör då allt för att mäniskor ska få en positiv bild av veganer  . Jag tycker faktiskt synd om dig Nauti som hemfallit så åt fanatism. Hur kan man tro att det kommer något positivt ur en mordbrand?
CITAT (lämås @ 15-01-2010, 15:45)  Håller med de andra....bygga upp ett företag som ger både den ena o andra arbete så de kan tjäna till dagsfödan måste ju vara guld värt. Att sälja fisk som är ett nödvändigt livsmedel för vår hälsa borde belönas!!
Jag anser att fisk, kött o fågel är det som ska ligga på våra matbord dagligen. Även lite färska grönsaker....det är ju det mest normala att äta och det bästa vore ju om man hade tillfälle att införskaffa all mat själv genom att fiska, bryta nacken av firren, rensa den o äta den färsk. Att skjuta en älg, ta ur den, hänga den på mörning, stycka upp den o göra en underbar älgstek, eller föda upp ett par hönor på bra foder o gräs, som värper ägg som man bland annat bakar på. När hönorna har gjort sitt, så nackar man dem, plockar dem o helsteker dem....underbart o gott.
Förresten!! Äter du bara fallfrukt??? Fisk är ganska långt ifrån ett nödvändigt livsmedel, du behöver ju inte kasta ur dig en massa lögner åtminstone. Att orsaka lidande och död för miljontals individer skall aldrig belönas. Man kanske skall uppföra ett hyllningsmonument till Hitler som var så duktig och orsakade ett oerhört lidande och död för miljontals människor. Fast det kanske inte gäller människor? Bara icke-mänskliga djur? Det du föreslår att vi skall äta är ganska långt ifrån optimalt för djuren, miljön eller den egna hälsan. Att du lyckats missat detta är för mig ett mysterium. Jag äter inte bara fallfrukt, det låter för mig som en onödigt krånglig kost. CITAT (*Stintan* @ 15-01-2010, 15:45)  Du gör då allt för att mäniskor ska få en positiv bild av veganer  . Jag tycker faktiskt synd om dig Nauti som hemfallit så åt fanatism. Hur kan man tro att det kommer något positivt ur en mordbrand? Som jag tidigare sagt så representerar jag inga veganer, djurrättsorganisationer, djurskyddsorganisationer eller andra föreningar och organisationer. Jag representerar mig själv men du verkar ta vartenda tillfälle du får för att smutskasta mig och veganism i sin helhet. Det jag säger står jag för och hur det är med andra får de själva stå för. Jag tror att även du skulle kunna komma på en situation där du ser mordbrand som någonting positivt. Så det var inte särskilt underligt. Det finns mycket ondska här i världen och det finns många sätt att bemöta den. Att ekonomiskt förstöra för ett företag på det här viset är ju väldigt effektivt även om jag ganska starkt tvivlar på att det var syftet för då var det ett riktigt underligt mål måste jag säga.
Aqvakul
15-01-2010, 15:57
CITAT (Nauti @ 15-01-2010, 15:53)  Fisk är ganska långt ifrån ett nödvändigt livsmedel, du behöver ju inte kasta ur dig en massa lögner åtminstone. Att orsaka lidande och död för miljontals individer skall aldrig belönas. Man kanske skall uppföra ett hyllningsmonument till Hitler som var så duktig och orsakade ett oerhört lidande och död för miljontals människor. Fast det kanske inte gäller människor? Bara icke-mänskliga djur?
Det du föreslår att vi skall äta är ganska långt ifrån optimalt för djuren, miljön eller den egna hälsan. Att du lyckats missat detta är för mig ett mysterium.
Jag äter inte bara fallfrukt, det låter för mig som en onödigt krånglig kost. Om du inte kan skilja på fiske och Förintelsen, så är du tyvärr inte värd att lyssna på. Inte ens nazisterna var så dumma att de försökte försvara massmord på miljontals människor med att det skulle vara detsamma som att fiska. Kliv ut ur din märkliga teoretiserande bubbla och kom ut i verkligheten! editerat skrivfel...
CITAT (Aqvakul @ 15-01-2010, 15:57)  Om du inte kan skilja på fiske och Förintelsen, så är du tyvärr inte värd att lyssna på. Inte ens nazisterna var så dumma att de försökte försvara massmord på miljontals människor med att det skulle vara detsamma som att fiska. Kliv ut ur din märkliga teoreitiserande bubbla och kom ut i verkligheten! Nej, du har tydligare fördömt sådana jämförelser. Men för mig finns det inte på alla områden en så tydlig gräns mellan mänskliga och icke-mänskliga djur. Vi kan inte ta oss rätten att göra vad vi vill här i världen och givetvis ser även jag det som någonting mycket hemskare när några miljoner människor dör än om några miljoner fiskar dör även om det första förmodligen skulle ha en ganska positiv inverkan på våran planet. Att anse att man skall få en belöning för att man orsakar lidande och död låter för mig helt befängt. Vi upplever med största sannolikhet lidande på en helt annan nivå än vad fiskarna gör och vi har även närstående och dylikt som sörjer oss. Därför är det mycket hemskare för att det bidrar till mycket mer lidande. Därmed är det inte sagt att fiskarnas lidande eller existensberättigande inte spelar någon roll. Jag ser ingen anledning till att vi i onödan av egoistiska skäl skall orsaka lidande och död för miljarder individer årligen. Det är i verkligheten jag befinner mig tillsammans med allt det lidande jag strävar efter att förhindra. Hade allt det här bara varit en bubbla hade jag varit ute ur den så snabbt som möjligt, för det är inte alltid ett trevligt ställe.
*Stintan*
15-01-2010, 17:06
CITAT (Nauti @ 15-01-2010, 16:02)  Nej, du har tydligare fördömt sådana jämförelser. Men för mig finns det inte på alla områden en så tydlig gräns mellan mänskliga och icke-mänskliga djur. Vi kan inte ta oss rätten att göra vad vi vill här i världen och givetvis ser även jag det som någonting mycket hemskare när några miljoner människor dör än om några miljoner fiskar dör även om det första förmodligen skulle ha en ganska positiv inverkan på våran planet. Att anse att man skall få en belöning för att man orsakar lidande och död låter för mig helt befängt.
Vi upplever med största sannolikhet lidande på en helt annan nivå än vad fiskarna gör och vi har även närstående och dylikt som sörjer oss. Därför är det mycket hemskare för att det bidrar till mycket mer lidande. Därmed är det inte sagt att fiskarnas lidande eller existensberättigande inte spelar någon roll. Jag ser ingen anledning till att vi i onödan av egoistiska skäl skall orsaka lidande och död för miljarder individer årligen. Det är i verkligheten jag befinner mig tillsammans med allt det lidande jag strävar efter att förhindra.
Hade allt det här bara varit en bubbla hade jag varit ute ur den så snabbt som möjligt, för det är inte alltid ett trevligt ställe. Ska du förbjuda att rovdjuren äter upp andra djur. Ska du förbjuda att fiskar äter upp andra fiskar. Det finns massor av liv på den här planeten som lever på annat liv. T.o.m. växter som lever på och tar död på annan växtlighet. Hur ska du kunna få allt att leva om det inte sker på bekostnad av annat liv? Nej Nauti du lever i en bubbla och inte i verkligheten. När du började på Odla var du på väg in i bubblan men hade inte stängt dörren, nu verkar du ha stängt den, reglat och låst den med tredubbla sjutillhållarlås och dessutom slängt bort nycklarna.
Aqvakul
15-01-2010, 17:10
Nauti! Jag läste i en annan tråd att du har "Venus flytrap". Så flugätande växter är OK?
Nauti! Hitler var osså vegan o lika tokig!
CITAT (Nauti @ 15-01-2010, 15:26)  Absolut. Tänk på hur många fiskar som fått lida och dö som en direkt följd av deras verksamhet under åren. Det är absolut empatiskt och sympatiskt, men inte med de människor som utför hemskheterna.
Jag ser inte att ekonomiskt tillväxt och jobb åt ett antal personer rättfärdigar ett lidande och ett dödande av miljoner och åter miljoner individer årligen.
Det positiva är att de som själva lever på lidande och död själva får lida. Om det i sin tur leder till att färre fiskar dör det vet jag inte, men om det gör det så är det helt klart en väldigt positiv händelse.
Jag har absolut inte sagt att det är okej för att det inte drabbar mig, sådan är jag inte. Jag har sagt att det är okej för att det i det här fallet bidrar till någonting positivt.
Hade det varit en annan affär som inte byggt sin verksamhet kring lidande och död så hade jag inte tyckt att det var positivt på något vis.
Vi äter inte fisk för att överleva, vi äter fisk för att tillfredställa våra smaklökar. Vi orsakar lidande och död av någonting så egoistiskt som att vi vill äta mat vi anser vara god, även om det är kropparna av levande kännande individer. Det är någonting som borde tillhöra historien och är långt från en nödvändighet i dagens Sverige eller i större delen av världen för den delen. Förklara för mig på vilket sätt en fisk är mer värd än en människa.
CITAT (*Stintan* @ 15-01-2010, 17:06)  Ska du förbjuda att rovdjuren äter upp andra djur. Ska du förbjuda att fiskar äter upp andra fiskar. Det finns massor av liv på den här planeten som lever på annat liv. T.o.m. växter som lever på och tar död på annan växtlighet. Hur ska du kunna få allt att leva om det inte sker på bekostnad av annat liv? Givetvis inte, sådana argument trodde jag inte att jag skulle höra från dig åtminstone. Lidande och död är en naturlig del av livet och det är ingenting underligt med det. Men det är väl ändå en negativ del, en del som vi gärna skulle förhindra om vi kunde? Det faktum att vi äter så mycket kött leder ju till en hel del negativa konsekvenser för miljön och djuren, men även hälsan. Det leder inte minst till att miljarder djur runtom hela världen dör hela tiden för att vi gillar smaken av dem. Det är allt, du vet lika väl som jag att det inte är nödvändigt att äta kött och att man kan leva och må bra utan det. Att vara utan andra animalier över huvud taget är heller inte svårt om det finns ett behov av det vilket det gör i dagens läge med tanke på djurens situation. Det minsta vi kan göra är att minska på det onödiga lidandet här i världen och att låta bli att äta upp djuren är ett effektivt sätt. Dessutom tar det död på bra många fler växter om vi tar vägen genom djuren, en stor del av energin och näringen går förlorad när man gör på det viset. Om man nu tycker synd om växtligheten det vill säga. Jag skulle snarare kalla det att vara i sin egen lilla bubbla när man faktiskt ignorerar eller blundar för saker som sker i den verkliga världen.
Chamomille
15-01-2010, 17:39
CITAT (lämås @ 15-01-2010, 17:19)  Nauti! Hitler var osså vegan o lika tokig! Ja, där ser man vad köttbrist kan ställa till med
CITAT (lämås @ 15-01-2010, 17:19)  Nauti! Hitler var osså vegan o lika tokig! Om man trodde på allting som sades om hitler så skulle han vara en hel del grejor om man skall tro på allt sådant  Hitler åt kött ibland men lät bli det på grund av att han fick problem med magen. Han åt andra animalier. Det är vad jag läst som är baserat på historiska fakta om honom åtminstone. Sedan låter det nästan som att du jämför veganer och Hitler  Det är ju knappast som att någon av de ondaste människorna genom världshistorien som många ser det har så mycket gemensamt med folk som visar empati och sympati utanför sina egna artgränser, bryr sig och faktiskt försöker göra någon skillnad här i världen. CITAT (Chamomille @ 15-01-2010, 17:39)  Ja, där ser man vad köttbrist kan ställa till med  Eftersom man inte har något behov av kött så finns det ingenting som heter köttbrist. Jag utgår från att du inte var seriös men det är svårt att märka det på ett forum så jag skriver för säkerhets skull
CITAT (Anma @ 15-01-2010, 17:33)  Förklara för mig på vilket sätt en fisk är mer värd än en människa. Jag vet inte hur man skulle värdera så jag kan inte svara på det. Däremot vet jag att fiskarna är existensberättigade precis som vi och jag ser inte varför vi skulle behöva döda dem och äta upp dem när det inte ens behövs. CITAT (Aqvakul @ 15-01-2010, 17:10)  Nauti! Jag läste i en annan tråd att du har "Venus flytrap". Så flugätande växter är OK? Varför skulle det inte vara okej att odla sådana?
Aqvakul
15-01-2010, 18:14
CITAT (Nauti @ 15-01-2010, 18:06)  Varför skulle det inte vara okej att odla sådana? Lider inte flugorna?
Nauti - ge upp! Dina inlägg blir för dumma för varje gång. Om du är så fullproppad med egna åsikter, försök att förverkliga dem istället för att svänga loss här på odla för du ser faktiskt rätt så korkad ut. Du kan till exempel inte göra någon grupp här som ska hålla med dig och lämna fiskätandet.
CITAT (Aqvakul @ 15-01-2010, 18:14)  Lider inte flugorna?  Antagligen, så jag bladmatar med en 1/10 rekommenderad nos av orkidénäring i stället  CITAT (abbbe @ 15-01-2010, 18:20)  Nauti - ge upp! Dina inlägg blir för dumma för varje gång. Om du är så fullproppad med egna åsikter, försök att förverkliga dem istället för att svänga loss här på odla för du ser faktiskt rätt så korkad ut. Du kan till exempel inte göra någon grupp här som ska hålla med dig och lämna fiskätandet. Hur skulle jag förverkliga något sådant mål utan att ha kontakt med andra människor och informera dem om missförhållandena som existerar här i världen som de annars inte tänker på? Jag har inte varit ute efter att få med mig någon grupp som är emot fiskätande  Jag sade bara att jag inte kan tycka synd om någon vars företag brinner ner, ett företag uppbyggt kring lidande och död.
Nauti, vet du inte att en växt lider när man skadar den? Läs de undersökningarna och kom sen och tala om för oss vad vi ska äta. Tänk på alla stackars växter som du äter. Fy vilket plågeri.
*Stintan*
15-01-2010, 19:00
CITAT (Nauti @ 15-01-2010, 17:38)  Givetvis inte, sådana argument trodde jag inte att jag skulle höra från dig åtminstone. Lidande och död är en naturlig del av livet och det är ingenting underligt med det. Men det är väl ändå en negativ del, en del som vi gärna skulle förhindra om vi kunde? Det faktum att vi äter så mycket kött leder ju till en hel del negativa konsekvenser för miljön och djuren, men även hälsan. Det leder inte minst till att miljarder djur runtom hela världen dör hela tiden för att vi gillar smaken av dem. Det är allt, du vet lika väl som jag att det inte är nödvändigt att äta kött och att man kan leva och må bra utan det. Att vara utan andra animalier över huvud taget är heller inte svårt om det finns ett behov av det vilket det gör i dagens läge med tanke på djurens situation. Det minsta vi kan göra är att minska på det onödiga lidandet här i världen och att låta bli att äta upp djuren är ett effektivt sätt.
Dessutom tar det död på bra många fler växter om vi tar vägen genom djuren, en stor del av energin och näringen går förlorad när man gör på det viset. Om man nu tycker synd om växtligheten det vill säga.
Jag skulle snarare kalla det att vara i sin egen lilla bubbla när man faktiskt ignorerar eller blundar för saker som sker i den verkliga världen. Du snackar så mycket skit så det är konstigt att du tror dig själv. Vad matar du dina köttätande växter med? I den verkliga världen äter människor animalier bl.a. och kommer inte att sluta göra det för att du och några andra gapar er hesa och äter konstgjorda skinkor, korvar och biffar.
Aqvakul
15-01-2010, 19:03
CITAT (Nauti @ 15-01-2010, 18:24)  Antagligen, så jag bladmatar med en 1/10 rekommenderad nos av orkidénäring i stället  CITAT (Nauti @ 24-05-2009, 09:20)  Jag matar min enbart med redan döda insekter. Kanske lite petigt av mig - men hur är det med matningen av Venus fly trap? I maj så påstod du faktiskt, inte bara att de åt flugor, utan att du också slog ihjäl dem först!
*Stintan*
15-01-2010, 19:05
CITAT (Nauti @ 15-01-2010, 18:24)  Antagligen, så jag bladmatar med en 1/10 rekommenderad nos av orkidénäring i stället Hur skulle jag förverkliga något sådant mål utan att ha kontakt med andra människor och informera dem om missförhållandena som existerar här i världen som de annars inte tänker på? Jag har inte varit ute efter att få med mig någon grupp som är emot fiskätande  Jag sade bara att jag inte kan tycka synd om någon vars företag brinner ner, ett företag uppbyggt kring lidande och död. Ibland skulle du dock tjäna på att vara tyst istället för att uttala dig. Att komma med hånfulla elaka uttalanden mot människor som råkat ut för en katastrof gör man bara inte. Tycker man inte synd om dom så kan man hålla käft.
lorentz
15-01-2010, 19:08
Efter att ha läst igenom Nautis inlägg (detta och tidigare) så undrar man vad syftet med Nautis medlemskap är. Nauti verkar vara inblandad i alla bråk som finns på detta forum
CITAT (lorentz @ 15-01-2010, 19:08)  Efter att ha läst igenom Nautis inlägg (detta och tidigare) så undrar man vad syftet med Nautis medlemskap är. Nauti verkar vara inblandad i alla bråk som finns på detta forum Håller med. Många har blivit illa behandlade innan, och det är faktiskt inte trevligt längre!
herkules
15-01-2010, 20:34
vad ni hackar på nauti bara för att han säger det han tycker och tror på.
Anki på Öland
15-01-2010, 20:48
CITAT (herkules @ 15-01-2010, 20:34)  vad ni hackar på nauti bara för att han säger det han tycker och tror på. Tycker du också det var rätt åt dom att deras livsverk tändes på och brann ner för att dom höll på med ett så vedervärdigt värv?? Anki
vitavargen
15-01-2010, 21:11
CITAT (lämås @ 15-01-2010, 17:19)  ... Hitler var osså vegan o lika tokig! Detta skulle du sagt i Salemmarschen-tråden, om du är nu så modig och emot Hitler.
vitavargen
15-01-2010, 21:19
CITAT (*Stintan* @ 15-01-2010, 19:00)  Du snackar så mycket skit så det är konstigt att du tror dig själv. ... Sluta nervärdera andra med dessa ord! (Om du drar ner på köttätandet skulle du kanske bli lite snällare....)
CITAT (Anma @ 15-01-2010, 18:45)  Nauti, vet du inte att en växt lider när man skadar den? Läs de undersökningarna och kom sen och tala om för oss vad vi ska äta. Tänk på alla stackars växter som du äter. Fy vilket plågeri. Sluta löjla dig  Växter är inte mobila, de skulle helt enkelt inte gynnats av att känna smärta under evolutionens gång. De har inte ens ett centralt nervsystem. Utöver det så dör som sagt många fler växter genom att man äter animalier. Vad tror du att djuren lever på, luft och vatten? Det går åt tio gånger så mycket föda till djuren som det skulle gå åt att föda folket. 26% av jordens isfria yta är dedikerad till djuruppfödning. Det är enorma mängder som går åt till att föda upp djuren, det är ett väldigt ineffektivt och slösaktigt steg. Att odlingen är ineffektiv och ett mindre reglemente när det gäller djurfoder är ju knappast bra för miljön det heller. Om växter kan lida, då gör det mig ännu mer motiverad till att inte äta kött. Då skulle jag bidra till mycket mer lidande än jag trott innan att jag skulle göra om jag åt kött.
Blomstertanten
15-01-2010, 21:31
CITAT (Nauti @ 15-01-2010, 15:26)  Det positiva är att de som själva lever på lidande och död själva får lida. Om det i sin tur leder till att färre fiskar dör det vet jag inte, men om det gör det så är det helt klart en väldigt positiv händelse.
Hade det varit en annan affär som inte byggt sin verksamhet kring lidande och död så hade jag inte tyckt att det var positivt på något vis. Hur i hel_ete kan man se mordbrand som något positivt ???? Mordbrand är ett allvarligt brott !! En byggnad kan man bygga upp igen , men tänk om branden sprider sej eller någon finns inne i byggnaden. Eller risken för att brandmän ska skada sej eller dö i branden. Så med ditt sätt att se det är det okej att bränna ner en fiskbutik, således måste det även vara okej att mörda en jägare eller slaktare. Eller ???? För tydligen är det så att om man värnar om djuren då är alla medel tillåtna ! Och då står man över lagen. Det är precis så du resonerar !
CITAT (*Stintan* @ 15-01-2010, 19:00)  Du snackar så mycket skit så det är konstigt att du tror dig själv. Vad matar du dina köttätande växter med?
I den verkliga världen äter människor animalier bl.a. och kommer inte att sluta göra det för att du och några andra gapar er hesa och äter konstgjorda skinkor, korvar och biffar. Som sagt, jag bladmatar dem med orkidénäring. Man kan även använda en sjögräsbaserad organisk näring till dem. Sedan kan man som nämn ta redan döda insekter och mata dem med. I den verkliga världen äter människor animalier, någonting annat har jag aldrig sagt och om det inte vore så, varför skulle jag då ha det djurrättsengangemang jag har? Det vore ju totalt meningslöst annars. Det är just att det pågår i den verkliga världen i en sådan utsträckning som är ett problem. Många tänker helt enkelt inte på vad det är de äter. Det bidrar till ett sådant enormt lidande och miljöförstörelse som inte skulle behöva ske. Det finns ingen anledning till att vi skall behöva äta en massa kött nu för tiden, det är ineffektivt och föråldrat. Jag gapar mig inte hes, jag informerar och det kommer jag inte att sluta med trots dina påhopp och hur mycket du nu än är på mig vad jag än säger. Ignorera mig i stället om jag är så hemsk? Vad det jag äter har för form spelar väl knappast någon roll? Korv och biff är väl inte annat än en form? Skinkor äter vi givetvis inte men skinkersättningar eller veganska skinkor som jag kallar dem går bra. Vad är det som är så fel med att kalla dem det?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|