Ja det är ju just det jag menar...
Hur många gånger har man inte sett en fet tax som rullar / drar / skäller / morrar fram med en tant ( gärna med lila hår ) hängandes i kopplet efter.
Visst går det att ha jakthundar som sällskap, OM man är beredd på att lägga ner den extra tiden det tar.
För förutom de vanliga hundkurserna ( som borde vara obligatoriska ) så får du även jobba lite extra hårt på att få bort ett jaktbeteende som kan dyka upp när som helst.
Tex en kompis mamma ( som har dagbarn ) köpte en vallhund.
Och eftersom den inte fick tillräckligt med motion så började den valla barnen.... Med mindre lyckat resultat.
Och en jakthund kräver mer motion för att kunna må bra och trivas.
Vet inte hur många gånger jag bara har haft lust att gå fram till den lila tanten. Ta taxen och släppa den på rådjurdrev, så den får arbeta!
Iofs så skulle väl säkert fet taxen dö av hjärtattack, men ni kanske förstår vad jag menar.
Summa sumarum: Vill du ha en jaktras, var beredd på att lägga ner mer energi på den. Alltså inte bara en timmes prommis om dan utan kanske två plus massor av hjärngympa.
Å andra sidan är det inget ( nästan ) som slår lyckan över att gå spår med hunden. Prova det!!