Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Inflationen har kommit tillbaka
          LasseB
          Inlägg 12-01-2010, 20:31
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 513
          Medlem nr: 12 065

Citerar från DN.SE idag 2010-01-12
          "Efter lång tid med negativa inflationssiffror har prisökningarna fått fäste igen. Inflationstakten, mätt som prisökningarna de senaste tolv månaderna, är nu 0,9 procent, jämfört med —0,7 procent i november."

Ska vi gissa att även räntorna kommar att börja krypa uppåt i slutet av året
          Hoppas ni har tryckt ner era låneskulder till ett minimum

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Solstorm
          Inlägg 17-01-2010, 09:05
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Nog är det tur att vi har en liten inflation, det är betydligt bättre än deflation. Vet inte säkert vad som påverkar just nu, tidigare var det väl el- och bensinpriser som höll siffrorna uppe. Är det de siffrorna som ger oss inflation nu så är det ju inte bra, det är ju inget tecken på att hjulen börjar snurra igen.

Jag har i flera år varnat nyblivna husägare från att höja sina lån för att leva på marginalen bara för att genomföra lyxiga renoveringar, konsumera tjusigt mm. Jag har fått till svar att de räntehöjningarna som varit är historia och kan aldrig hända igen. Jag målar fan på väggen men hoppas ju att de har rätt även om jag inte tror det.

Jag var mycket ung och nybliven husägare i slutet på 70-talet när räntorna skenade iväg. Det var mycket tuffa år. På 90-talet skenade räntorna igen, men då hade jag hunnit amortera en del. Det har skrämt mig så mycket att jag aldrig mer kommer att sätta mig med så stora lån. Mitt hus har enkel standard, jag har inte vågat mig på att låna för lyxrenoveringar. Det känns rätt skönt att veta att räntorna kan stiga rent åt häcklefjäll om de vill, huset är i alla fall mitt och inte bankens nu.

Nu skriver tidningarna skrämselrubriker om att räntorna kan komma att fördubblas. Men fördubblas från nästan ingenting gör ju inget. Om räntorna börjar närma sig 15-20% som de varit tidigare då blir det inte roligt.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 21:19

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon