Nog är det tur att vi har en liten inflation, det är betydligt bättre än deflation. Vet inte säkert vad som påverkar just nu, tidigare var det väl el- och bensinpriser som höll siffrorna uppe. Är det de siffrorna som ger oss inflation nu så är det ju inte bra, det är ju inget tecken på att hjulen börjar snurra igen.
Jag har i flera år varnat nyblivna husägare från att höja sina lån för att leva på marginalen bara för att genomföra lyxiga renoveringar, konsumera tjusigt mm. Jag har fått till svar att de räntehöjningarna som varit är historia och kan aldrig hända igen. Jag målar fan på väggen men hoppas ju att de har rätt även om jag inte tror det.
Jag var mycket ung och nybliven husägare i slutet på 70-talet när räntorna skenade iväg. Det var mycket tuffa år. På 90-talet skenade räntorna igen, men då hade jag hunnit amortera en del. Det har skrämt mig så mycket att jag aldrig mer kommer att sätta mig med så stora lån. Mitt hus har enkel standard, jag har inte vågat mig på att låna för lyxrenoveringar. Det känns rätt skönt att veta att räntorna kan stiga rent åt häcklefjäll om de vill, huset är i alla fall mitt och inte bankens nu.
Nu skriver tidningarna skrämselrubriker om att räntorna kan komma att fördubblas. Men fördubblas från nästan ingenting gör ju inget. Om räntorna börjar närma sig 15-20% som de varit tidigare då blir det inte roligt.
|