CITAT (Motti @ 17-01-2010, 00:23)

För mycket Havre är väl inte bra att ge Rådjur !de som kan det här säger att det bästa man kan mata dom med är Ensilage alltså de här jätteMarschmellosen som ligger ute överallt nu för tiden.
Dethär svaret fick jag av en, som jag uppfattar mycket kunnig person när jag frågade om mat till rådjuren. Det som är viktigt tror jag att när de får torrfoder som hö och havre behöver de också något som innehåller vätska, t.ex. äpplen och morötter.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hö kan du alltid ge rådjuren... torkat gräs kan dom ju beta året om... ensilage däremot kan man behöva vara lite försiktig med men djuren reglerar det där ganska bra själva. Oftast blir dom bara risiga i magen av dåligt ensilage... det bönderna inte vill ge sina kor ger dom tilldjureni skogen... med diaré kan man inte behålla nån näring och oftast fryserdå djuren ihjäl. När det blir så här kallt behöver djuren äta för att kunna hålla värmen.
Rådjuren har ju knappt några framtänder och dom som sitter fram sitter sällan bra... dom känns nästan som lösa mjölktänder på ett barn... så att klyva ett fruset äpple med dom kannog vara knepigt så koltrastarna får nogha merparten av äpplena för sig själva.
Har du möjlighet att få tag på krossad havre från nån lantbrukare så ärdet ett bra foder till rådjuren... krossad havre brukar kosta 3 kronor kilot menom man köper mycket brukar det bli mycket billigare och lantbrukarna brukar vara glada åt insatsen man gör så ibland behöver man inte betala alls.
Redigerat av Gunilla T: 17-01-2010, 09:51