Klipp inte nu, har du fönster i garaget om du får så många vita skott, ha gärna + 2 - 5 grader. Jag ställer upp garageporten lite på glänt om jag är hemma milda höstar. Jag stänker lite på stammarna då och då och vattnar lite, lite ibland, svår balansgång, inte för mycket/eller för lite, har tagit död på två st. Tittade till mina stamrosor nu och dom kan ha lite vita skott och en del löss såg jag också som jag ska bespruta, det blir det nästan varje vinter, ev från fuchsiorna ? Garaget är mörkt här. Klipper du alla vita skott skjuter den nya, det tar kraft när den ska vila.
Jag sätter ut mina stamrosor och fuchsior tidigt i april om det är minsta värme vid en varm, skyddad hörna under vinterväv, dubbel i början, vid frost plussar jag på med yllefilt. Det tar lång tid innan dom vaknar upp, dom ska klippas samma tid som övriga rosor i trädgården på våren ca 1/3 beroende på hur stor kronan är. Jag tar aldrig in dom i värmen det är rena döden. Om man har ett svalt, ljust glasat uterum kan man säkert ha dom där hela vintern med lite värme, men det har jag inget.
--------------------
Den som planterar en trädgård planterar lycka Bor i zon 3 - 4
|