CITAT (Gunilla T @ 17-01-2010, 11:04)

Det är enbart färsk gödsel som kan lukta lite, när den är tillräckligt nedbruten så finns ingen lukt längre.
Jag har stora mängder gödsel som jag förvarar bakom den gamla ladugården. Jag sätter presenning under för att förhindra näringsläckage men inget ovanpå högarna. Om man är orolig för ogräs i gödseln bör man kanske täcka med något men lukten har jag aldrig upplevt som problem men nu har jag ju ganska stora områden förstås.
Du sätter väl inte obrunnen gödsel på dina odlingar?
Nej det hade jag inte tänkt göra...
Men det är första gången som jag ska använda mig av hästskit, OM den är brunnen till i vår!? ja då tänkte jag använda den. Är den inte klar! så får jag spara den till i höst... Men vad jag var orolig för var ju lukten. Jag vill ju inte släpa dit en massa skit... som jag sen kanske får släpa bort... för grannarna inte gillar lukten.
Nu har jag läst på flera ställen att skiten behöver ett år på sig att brinna, så om jag lyckas hitta ett sätt som inte luktar så tänkte jag hämta en gång om året... så man har till nästkommande års säsong, om och om igen

Nu i vinter är det ju svårt att göra iordning en "permanent" plats att lägga skiten på. Men jag tänkte att om jag lägger en presenning på potatislandet (som är alldeles intill platsen där jag tänkte förvara det sen...) lägger på skiten, täcker ovanpå skiten med markduk kanske det kan gå? Eftersom det går bra hos dig ska det väll gå för mig:) OM lukten skulle komma kan jag lägga på halm på markduken, som då får bli skydd emot att halmen blandar sig med hästskiten. Nu är det bara att hålla tummarna på att det går... och att ingen klagar.

Jag har ju inte hunnit träffa så många grannar än... eftersom jag fick odlingslotten i november. I vår när marken tinat upp får jag fixa en permanent plats snabbt så jag kan sätta potatisen, ÅÅÅÅÅÅÅ vad jag längtar till i vår

Skönt att höra att du inte har haft några problem