CITAT (Peztis @ 16-01-2010, 17:07)

Åsa:
Så som jag förstår det så gör hon ungefär så här:
Hon köper ett helt vitkålshuvud som är syrat, finns i "turkaffärer" (ursäkta uttrycket men de flesta vet vad jag menar) eller i välsorterade matbutiker.
Blanda köttfärs och ris precis som i "vanliga" kåldolmar, krydda med salt och peppar, och rulla in i bladen från kålen. Lägg i en ugnsfastform och in i ugnen.
Man gör alltså precis som våra vanliga kåldolmanr men man använder den syrade kålen istället. Servera sedan med gräddfil!!!
Precis som våra vanliga är det omständligt med kåldolmar så då kan man även köpa vanlig skuren surkål på burk och göra pudding genom att varva kål och köttfärssmet, in i ugnen.
Måste ju slå ett slag för något annat! Vet inte om det är serbiskt men hon brukar göra det i alla fall.
Köp skuren/strimlad surkål på burk, skölj gärna av den lite så att det inte blir för starkt. Stek den sedan med rätt mycket olja, ta lite i taget, så att det får färg och krydda med salt och peppar, chilipulver, paprikapulver och örter. Suveränt gott till fläskkött eller kyckling med en klick gräddfil. Blir godare om det får stå ett tag och sedan värmas upp.
Tack jag ska prova jag hittade helt surkålshuvud idag så det blir nog Sarma någon dag + jag har ju strimlad surkål hemma också så jag testar surkålsfräset också.