Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ryska rosskatter, Hur gick det sedan?
          gulmåra
          Inlägg 17-01-2010, 19:19
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 256
          Medlem nr: 13 397

Nu har jag hittat artikeln i Rosenbladet om de ryska rosorna som Raimo Lindkvist försökte bevara. Artikeln finns i nr 4 2005 och går att finna på Svenska Rosensällskapets hemsida.

Här är ingressen:

Raimo Lindkvist, Torneåstads trädgårdsmästare, har arbetat med växter sedan 19 9. Han ansvarar både för stadens parker och planteringar och för stadens Arboretum, där vårt samtal tog plats en kulen september-eftermiddag. Arboretet i Torneå är stadens stolthet och kan skryta med över 2 00 arter av perenner, träd och buskar. Många av buskarna är rosor och många av rosorna är sorter som har sitt ursprung i norra Ryssland. Områden som Apatiti,
          Murmansk, Kirovsk och Karelen är ställen som Raimo talar med värme om.

Det fanns bild på både en rugosahybrid Martta och en annan ros,Valentina. Dessutom lovordade han spinosissima, 'Nils' som han funnit i Haparanda. Kul! Den rosen har jag sedan i höstas och hoppas på att det ska bli en jättebuske.

Jag är så himla nyfiken!! Är det någon som vet hur det gått?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Mimika
          Inlägg 18-01-2010, 19:16
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 104
          Medlem nr: 8 409

Ja, det märks att vi är en smula avskurna österut sen ganska många decennier tillbaka. Tur att Finland ligger emellan smile.gif , för visst blir man nyfiken på dessa växtskatter som passar för vårt klimat här. Noranettan! Du har väl en del att berätta!
          Går och drar på min finska rosbeställning, men när du tar upp ämnet så får man lust att forska mer och leta längre österut, efter just ryska rosor.
          Blomqvists i Finland brukar ha ett rikt sortiment när det gäller fruktträd, många ryska. Jag har tre av dem, små pinnar än, men lovande..ett är Moskvas päronäpple... men rosorna ja!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 08:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon