CITAT (Tobb @ 17-01-2010, 15:26)

Alla förpackningar med ex köttfärs som har ett svetsat plastlock, en sådan förpackning där ingen gas kan varisig komma ut eller in.
Inne där är det en atmosfär med väldigt hög syrgashalt, detta just för att köttet ska se rött och "fint" ut.
En förelsare i ämnet som berättade detta i norge trode inte på henne så hon var tvungen att ringa till sverige till sin professor eller något sånt, detta berättade hon på en föreläsning vi hade. Alltså är vi ganska dumma i sverige
(syrgasatmosfären för färsen)
Man använder sig av modifierad atmosfär, och den innehåller framförallt högre halt koldioxid, för att förhindra bakterietillväxt. Det är därför man kan ha en hållbarhet på 8-9 dagar? I stället för 1 dag som man har annars. I Norge, som inte är medlem i EU, använder man i stället kolmonoxid, för att bevara den röda färgen. Jag kan inte se några som helst problem med modifierad atmosfär?
CITAT (LasseB @ 17-01-2010, 16:34)

Ingen klara av att äta
ojojojojoj
Hur fixade folk för 100 år sedan maten då
Tillsattserna är till för att industrin ska kunna producera varor snabbt, med undermåliga råvaror och med lång hållbarhet.
Som jag skrivit många gånger LÄS boken Den hemlige kocken.
Nä jag tjänar inga pengar på boken
Edit: Finns nog inget bacon som är rökt med rök från eld vad jag förstår är ALLT rökt kött från industrin badat i rökvättska
Svaret är att folk inte fixade det, utan de dog i större utsträckning:
http://www.smittskyddsinstitutet.se/100ar/...iga-artal/1953/De fåtal fall av botulism som inträffar sker praktiskt taget uteslutande vid olika former av hemkonservering.