|
Piccante
16-01-2010, 19:40
Jag blir så trött på att all mat nu mera innehåller så mycket tillsatser. Idag skulle jag köpa bacontärningar för att göra pasta carbonara. Scan tillsätter både konserverings, antioxidationsmedel och rökarom till sina bacon!  Kan man inte röka bacon på traditionellt sätt längre, måste det vara rökarom för att ge smak och konserveringsmedel i för att det ska hålla sig då de inte är rökt? Besviken på att allt bacon var "fuskbacon" så gick jag till det rökta fläsket. tänkte att rökt fläsk som dessutom är dyrare borde vara av högre kvalitet och bara innehålla rökt kött. Men rökt fläsk visade sig innehålla förutom fläsk, vatten och salt dessutom; antioxidationsmedlen E301 natriumaskorbat, E325 natriumlaktat, E331 natriumcitrater, Stabiliseringsmedlet E450 natrium, kalium och kalciumdifosfater och slutligen konserveringsmedlet E250 natriumnitrit. Hur kan en dyrare bit som bara bord bestå av rökt kött innehålla så mycket tillsatser? Finns nästan inte en charkprodukt som innehåller mindre än minst 2 av dessa medel, många innehåller upp till 5 st.
Susanna
16-01-2010, 19:48
Blää säger jag bara....
Köper i princip inga charkprodukter längre, det är ju nästan omöjligt att hitta någon utan massa tillsatser. Aktar mig särskilt noga för "arom" eftersom det tyder på extremt dåliga råvaror.
Ja och det är ännu värre med alla lightprodukter. Läs innehållsförteckningen på dem. Till exempel kokbar light inimini creme fraice. Jämför sen med den vanliga creme fraicen. Eller varför inte den 2fantastiska" becelmargarinet och jämför med bregott. Eller stekmargarin med smör...
Piccante
16-01-2010, 21:00
CITAT (Anma @ 16-01-2010, 19:53)  Ja och det är ännu värre med alla lightprodukter. Läs innehållsförteckningen på dem. Till exempel kokbar light inimini creme fraice. Jämför sen med den vanliga creme fraicen. Eller varför inte den 2fantastiska" becelmargarinet och jämför med bregott. Eller stekmargarin med smör... Godis och glass är ofta rena kemikaliesoppan med. Efter att ha letat igenom hela chokladhyllan hittade jag en choklad! som bara innehöll kakaosmör, kakaopulver, socker och en skvätt lecitin (från solrosolja inte från soja som är vanligast). Den chokladen kostade 30kr för en 100g kaka!  Sen var den iofs rättvisemärkt, ekologisk, fri från GMO och veganvänlig med så det är väl en dyr specialprodukt. All billig "mjölkchoklad" däremot innehåller mer än hälften socker, konstgjord vaniljarom, sojalecitin, aromämnen, vegetabiliska fetter mm men så kostar de bara 7kr / chokladkaka med.
Susanna
16-01-2010, 21:20
Lightvarianten av en färdig potatissallad är också en fin produkt!
ängsvädd
16-01-2010, 21:21
Jag köpte rökt makrill igår - jag hoppas verkligen att den är rökt
Anki på Öland
16-01-2010, 21:38
CITAT (ängsvädd @ 16-01-2010, 21:21)  Jag köpte rökt makrill igår - jag hoppas verkligen att den är rökt  Troligen rökt men antagligen en massa annat också bl.a. smakförstärkare brukar det vara i rökt fisk.... Visst är det hemskt med allt dom stoppar i!! ANki
Aqvakul
16-01-2010, 21:40
Jag blir bara så trött på all dålig mat. Men lite har vi oss själva att skylla som accepterat alltmer industrialiserad mat. I Italien t.ex. så är människor betydligt mer kräsna och gynnar små lokala odlare, uppfödare och producenter.
Meriona
16-01-2010, 22:10
Ja men vad gör man när det inte finns lokala producenter som säljer till privatpersoner eller butiker som vi kan handla i? Här finns bara en enda köttproducent som säljer till oss vanliga och han föder upp kalkon. Jag är inte så förtjust i kalkon så jag handlar inte. Hade det funnits nån som säljer ko, gris och kyckling så hade jag gladeligen handlat. Men inte om man måste köpa en halv ko eller nåt sånt, för vem har plats med det?
http://www.aktavara.org/Javisst blir man trött på alla dessa tillsatser. Fram för mer äkta vara. Det vill till att ha läsglasögonen med sig när man är ute och handlar Den hemlige kocken och Äkta vara av Mats-Erik Nilsson rekommenderas varmt + länken ovan.
Alexander-VG-zon3
16-01-2010, 23:28
CITAT (zissi @ 16-01-2010, 22:36)  Den hemlige kocken och Äkta vara av Mats-Erik Nilsson rekommenderas varmt + länken ovan. jag har läst de två nu och har börjat med att enbart köpa äkta varor som inte innehåller nåt farligt. tycker det är tråkigt att bara city gross som har den märkningen. skulle vara skönt att bara kunna ta de varor med äkta varor utan att kolla igenom allt (typ 90% av butiken går ju inte köpa). men kanske vågar man inte visa en sådan märkning.
Myosotis
16-01-2010, 23:30
Rökarom lär vara riktigt hälsofarligt
Piccante
17-01-2010, 00:02
CITAT (Myosotis @ 16-01-2010, 23:30)  Rökarom lär vara riktigt hälsofarligt  Både ja och nej. Röken är kondenserad och renad för att avskilja skadliga ämnen sm bildas vid förbränning. Men det finns inga långtidsstudier som visar om rökarom påverkar hälsan och genom att rökarom tillsätts till allt mer mat (chips, snacks, frukostflingor etc) så äter vi rökarom genom mer mat idag än traditionellt då bara fläsk, korv och fisk röktes. Den svenska konsumtionen av rökarom ligger dubbelt över snittet i EU enligt denna artikel i SVD. Glömd skriva det. När man tillsätter rökarom så penslas eller sprejas den på och sedan värms köttet. En ordentlig varmrökning tycker jag verkar seriösare för att förlänga hållbarheten. Kött mer rökarom innehåller samtidigt mycket konserveringsmedel.
Ja man blir lite chockad när man inser att rökt inte nödvändigtvis är rökt  Såg ett program på TV där de talade om allt det där du säger om smaktillsattser färgämnen osv,det är ju skrämande  Nu till våren ska gubben bygga en rök och ta hand om det själva hedanefter.konstigt !ingen har fattat att vi svenskar vill ha genuint kött utan en massa konstigheter och inte bara kött för den delen,tror de flesta är villiga att betala någon krona extra för att få en bra produckt utran en massa goja i.
Piccante
17-01-2010, 01:00
CITAT (Motti @ 17-01-2010, 00:11)  Ja man blir lite chockad när man inser att rökt inte nödvändigtvis är rökt  Såg ett program på TV där de talade om allt det där du säger om smaktillsattser färgämnen osv,det är ju skrämande  Nu till våren ska gubben bygga en rök och ta hand om det själva hedanefter.konstigt !ingen har fattat att vi svenskar vill ha genuint kött utan en massa konstigheter och inte bara kött för den delen,tror de flesta är villiga att betala någon krona extra för att få en bra produckt utran en massa goja i. Jag tror tyvärr inte att folk är så medvetna alltid om vad de köper. I min lokala hemköpsbutik har de slutat med ekologiska bacon och säljer bara Scan, Tulip och Eldorados bacon. Eldorado är överlag billig hemsk mat med massa tillsatser men tyvärr säljer det.
Fast Marcus !en del av Eldorados är ju bra grejer fast jag köpper dom sällan,en super billig variant av det real thing kan man säga!men jag och gubben vill absolut ha bra varor när vi handlar typ svenskt odlat när odlat helst!och svenskt kött,måste krypa till korset och erkänna att vi köppte Brazilliansk Oxfile till Nyår därför att det fanns inte en enda svensk oxfile att köpa utom i bitar!är man 8 pers så vill man ha åtmindsåndet EN hel file,men jag ska säga att det bar oss imot att köpa kött från andra sidan jordklotet  Kan inte fatta att det kan löna sig att flyga en oxfile runt halva jordklotet
*vill inte höra! vill inte höra!* Håller för öronen - vill inte veta all skit som finns i mat! Mat betyder väl att det ska vara nåt som går att äta?
Jag är undrande över att så många fortfarande verkar köpa lightprodukter?
Solstorm
17-01-2010, 08:19
Här kan man läsa om baconuppror. http://gittosmat.taffel.se/2008/02/16/baconupproret/Via odla så kanske det kan bli fler anhängare så att det blir ett rejält uppror
Är det fel att sätta till saker som gör att maten håller längre? För om maten håller längre slipper alla delar i mellanhandskedjan inkl konsumenten slänga gammal/utgången mat Och massor av mat slängs pga utgångsdatum etc! "57% av maten som slängs är ätbar"Och ur ett hållbarthetsperspektiv är det viktigt att inte slänga mat som går att äta! NatriumlaktatFramställning: Natriumlaktat är saltet av mjölksyra vilken framställs genom fermentering av sackaros. Förekommer naturligt i kroppens ämnesomsättning Natriumaskorbat (C-vitamin) NatriumlaktatFramställning: Salt av citronsyra Surhetsreglerande medel. Förstärker även antioxidanters verkan mot härskning och missfärgning E450FUNKTION Stabiliserings-, konsistens- och vattenbindande medel. Även bakpulver. FRAMSTÄLLNING Framställs syntetiskt ur fosforsyra. ANVÄNDNINGSOMRÅDE Används i t. ex. ost, glass, soppor och såser, kött- och fiskprodukter och djupfryst fisk. KÄNDA HÄLSORISKER - NatriumnitritÄmnet hämmar utvecklingen för den bakterie som kan orsaka matförgiftningen botulism genom att upprätta för bakterien ogynnsamma förhållanden. Det förstör bl.a. järn-svavelbindningar i ferredoxin, ett enzym som spelar en väsentlig roll i bakteriens energiomsättning. ... Numera tillsätts ämnet även för att ge den för rimmat kött så karaktäristiska rosa färgen som kommer av att nitrit binder till och förändrar strukturen på proteinet myoglobin.
Piccante
17-01-2010, 14:06
CITAT (Tobb @ 17-01-2010, 13:33)  Är det fel att sätta till saker som gör att maten håller längre? För om maten håller längre slipper alla delar i mellanhandskedjan inkl konsumenten slänga gammal/utgången mat Och massor av mat slängs pga utgångsdatum etc! "57% av maten som slängs är ätbar"Och ur ett hållbarthetsperspektiv är det viktigt att inte slänga mat som går att äta! NatriumlaktatFramställning: Natriumlaktat är saltet av mjölksyra vilken framställs genom fermentering av sackaros. Förekommer naturligt i kroppens ämnesomsättning Natriumaskorbat (C-vitamin) NatriumlaktatFramställning: Salt av citronsyra Surhetsreglerande medel. Förstärker även antioxidanters verkan mot härskning och missfärgning E450FUNKTION Stabiliserings-, konsistens- och vattenbindande medel. Även bakpulver. FRAMSTÄLLNING Framställs syntetiskt ur fosforsyra. ANVÄNDNINGSOMRÅDE Används i t. ex. ost, glass, soppor och såser, kött- och fiskprodukter och djupfryst fisk. KÄNDA HÄLSORISKER - NatriumnitritÄmnet hämmar utvecklingen för den bakterie som kan orsaka matförgiftningen botulism genom att upprätta för bakterien ogynnsamma förhållanden. Det förstör bl.a. järn-svavelbindningar i ferredoxin, ett enzym som spelar en väsentlig roll i bakteriens energiomsättning. ... Numera tillsätts ämnet även för att ge den för rimmat kött så karaktäristiska rosa färgen som kommer av att nitrit binder till och förändrar strukturen på proteinet myoglobin. Nitrit är väl den tillsatts i kött som är mest ifrågasatt? I små mängder är den konserverande i stor mängd cancerogen. Sen fattar jag inte varför kött ska behandlas för att hålla sig rosa när det är helt naturligt att kött som är skuret får en gråbrunare nyans. Man kan ju inte se på kött längre om det är gammal eller nytt eftersom färgen ljuger.
I det här fallet tillsätts konserveringsmedlen för att de fuskat med rökaromen. Utan ordentlig rökning + fosfat tillsatsen gör att vattenhalten blir hög (vatten är billigt!), och då måste de tillsätta konserveringsmedel för att förlänga hållbarheten. Hade de i stället rökt fläsket, så hade vattenhalten minskat så att nitrit hade hade varit den enda tillsatsen som behövts.
Alla förpackningar med ex köttfärs som har ett svetsat plastlock, en sådan förpackning där ingen gas kan varisig komma ut eller in. Inne där är det en atmosfär med väldigt hög syrgashalt, detta just för att köttet ska se rött och "fint" ut. En förelsare i ämnet som berättade detta i norge trode inte på henne så hon var tvungen att ringa till sverige till sin professor eller något sånt, detta berättade hon på en föreläsning vi hade. Alltså är vi ganska dumma i sverige (syrgasatmosfären för färsen)
Anki på Öland
17-01-2010, 14:30
CITAT (KURT @ 17-01-2010, 14:07)  I det här fallet tillsätts konserveringsmedlen för att de fuskat med rökaromen. Utan ordentlig rökning + fosfat tillsatsen gör att vattenhalten blir hög (vatten är billigt!), och då måste de tillsätta konserveringsmedel för att förlänga hållbarheten. Hade de i stället rökt fläsket, så hade vattenhalten minskat så att nitrit hade hade varit den enda tillsatsen som behövts. Men även det bacon som är rökt på riktigt innehåller konserveringsmedel - ett kött som alltså är saltat, rökt och vacumförpackat...... Anki
CITAT (Berith @ 17-01-2010, 07:49)  *vill inte höra! vill inte höra!* Håller för öronen - vill inte veta all skit som finns i mat! Mat betyder väl att det ska vara nåt som går att äta?
Jag är undrande över att så många fortfarande verkar köpa lightprodukter? Mat enligt din defination blir det tack vare alla tillsatser. Vad jag menar är att all processerad mat måste man tillsätta en massa tillsatser i form av smakförstärkare och aromämnen för att om man inte gjorde det skulle ingen klara att äta det.
Ingen klara av att äta ojojojojoj Hur fixade folk för 100 år sedan maten då Tillsattserna är till för att industrin ska kunna producera varor snabbt, med undermåliga råvaror och med lång hållbarhet. Som jag skrivit många gånger LÄS boken Den hemlige kocken. Nä jag tjänar inga pengar på boken
Edit: Finns nog inget bacon som är rökt med rök från eld vad jag förstår är ALLT rökt kött från industrin badat i rökvättska
http://www.aktavara.org/News.aspx?r_id=14135Tips: LANDET BRUNSÅS börjar 20 januari kl. 20.00 i SVT 2. Ser fram mot det.
CITAT (LasseB @ 17-01-2010, 15:34)  Ingen klara av att äta ojojojojoj Hur fixade folk för 100 år sedan maten då Tillsattserna är till för att industrin ska kunna producera varor snabbt, med undermåliga råvaror och med lång hållbarhet. Som jag skrivit många gånger LÄS boken Den hemlige kocken. Nä jag tjänar inga pengar på boken
Edit: Finns nog inget bacon som är rökt med rök från eld vad jag förstår är ALLT rökt kött från industrin badat i rökvättska Om du svarar på mitt inlägg med "Ingen klara av att äta ojojojojoj Hur fixade folk för 100 år sedan maten då" så läs det igen, jag säger ju precis samma sak som du ju. Om industrin inte tillsätter en massa skit i sin processerade mat skulle den vara oätbar. Just på grund av att den är processerad och framställd på snabbast möjliga vis på billigast tänkbara sätt.
Monica M zon 4
17-01-2010, 18:04
Visst är det trist med alla dessa onödiga tillsatser i maten. Jag försöker i möjligaste mån att köpa bra råvaror och laga mat från grunden. Halvfabrikat undviker jag så mycket det går. Men det är omöjligt att värja sig helt. Om det ändå funnes bra lokalodlade råvaror att köpa så skulle jag gärna göra det.
CITAT (Tobb @ 17-01-2010, 15:26)  Alla förpackningar med ex köttfärs som har ett svetsat plastlock, en sådan förpackning där ingen gas kan varisig komma ut eller in. Inne där är det en atmosfär med väldigt hög syrgashalt, detta just för att köttet ska se rött och "fint" ut. En förelsare i ämnet som berättade detta i norge trode inte på henne så hon var tvungen att ringa till sverige till sin professor eller något sånt, detta berättade hon på en föreläsning vi hade. Alltså är vi ganska dumma i sverige (syrgasatmosfären för färsen) Man använder sig av modifierad atmosfär, och den innehåller framförallt högre halt koldioxid, för att förhindra bakterietillväxt. Det är därför man kan ha en hållbarhet på 8-9 dagar? I stället för 1 dag som man har annars. I Norge, som inte är medlem i EU, använder man i stället kolmonoxid, för att bevara den röda färgen. Jag kan inte se några som helst problem med modifierad atmosfär? CITAT (LasseB @ 17-01-2010, 16:34)  Ingen klara av att äta ojojojojoj Hur fixade folk för 100 år sedan maten då Tillsattserna är till för att industrin ska kunna producera varor snabbt, med undermåliga råvaror och med lång hållbarhet. Som jag skrivit många gånger LÄS boken Den hemlige kocken. Nä jag tjänar inga pengar på boken
Edit: Finns nog inget bacon som är rökt med rök från eld vad jag förstår är ALLT rökt kött från industrin badat i rökvättska Svaret är att folk inte fixade det, utan de dog i större utsträckning: http://www.smittskyddsinstitutet.se/100ar/...iga-artal/1953/De fåtal fall av botulism som inträffar sker praktiskt taget uteslutande vid olika former av hemkonservering.
Problemet är inte konserveringsmedlen, beroende på vad det är så klart, problemet är allt annat skit som de stoppar i maten.
CITAT (KURT @ 18-01-2010, 06:56)  Man använder sig av modifierad atmosfär, och den innehåller framförallt högre halt koldioxid, för att förhindra bakterietillväxt. Det är därför man kan ha en hållbarhet på 8-9 dagar? I stället för 1 dag som man har annars. I Norge, som inte är medlem i EU, använder man i stället kolmonoxid, för att bevara den röda färgen. Jag kan inte se några som helst problem med modifierad atmosfär? aha, som våran föreläsare sa, så var det syre i våra förpackningar för att behålla den röda färgen :S men visserligen var kursen kass, men trode de kunde skilja på syre och koldioxid  ------------------------- Om jag skulle läsa Den hemlige kocken, skulle det inte vara för att det är fakta, utan något populärvetenskapligt där personen vill tjäna pengar på att sälja böcker med svart elelr vit information i. Bara för att vissa tillsatser inte är helt bra kan man inte dra alla över en kant. och allt är inte, antingen, bra eller dåligt. Utan det är en glidande skala.
Man tillsätter BÅDE syre och koldioxid i modifierad atmosfär. Koldioxiden för att hindra bakterietillväxt från respirerande bakterier, och syrgasen för att köttet inte skall bli grått.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|