CITAT
Ser ju fint ut. Kanske ska kombineras med vettig dränering så att det inte blir vattenfyllt och kanske något som kan ackumulera solenergin så att det blir jämnare temperatur även på nätterna.
Ja i boken rekommenderas s.k. franska dräneringsrör både på marknivå och i bottnen.
Vad gäller att ackumulera solenergin (värmen) så rekommenderas typ stora plasttunnor (mörk färg), fyllda med vatten, som är till hälften nedsänkta i botten på växthuset. De samlar värme under dagen och avger den sedan under natten både till luften och marken i växthuset. Gammalt beprövat knep

Ranunculus:
Du skulle nog kört med tunnor istället för kross, jag tror det hade blivit bättre, för även om du har svart kross så är det bara precis den solexponerade ytan som blir varm, och sen avges den värmen relativt snabbt när solen går ner (Jämför med asfalt efter en solig dag - Tar upp värme snabbt, men avger det också snabbt, dvs den termiska massan är låg). Förmodligen därför det inte höll tempen...
Olja eller vatten har man ju i rör för att transportera värme i, så det hade jag nog testat först, i sådana tunnor då. En halvmeters nedsänkning av hela huset kanske inte ger tillräcklig isoleringseffekt? Större delen av väggarna är ju fortfarande exponerade för utomhustemp, och avger värmen genom dem. Hade de varit under marknivå hade värmen haft svårare att "rymma" horisontellt ut ur växthuset.
Hmmm utöver det kommer jag inte på någon annan lösning på det där med värmeackumulering sådär på rak arm. Här ska grubblas!
Om gräset är grönare på andra sidan, vattna din egen gräsmatta.