CITAT (gnon49 @ 19-01-2010, 16:09)

Nu i vinter har vi sett facit av vad viltolyckorna har ställt till med, både för den enskilde o för samhhället.
Så går det när populationen av älg o rådjur får föröka sig oreglerat. Att rikta in sig på vargen är givetvis att skjuta bredvid målet. Jag möter ju hellre en varg i skogen än en älg på vägen. Eller ett rådjur i rabatten. Rovdjur har aldrig vållat någon större ekonomisk skada. Där är det rädslan som styr. Om jägarna nu tror att det hjälper att bilda ett parti för sin sak så inte mig emot. Fast det är väl ändå ett skämt, eller?
Vart får du dina uppgifter ifrån?
Alla vet nog hur välreglerad älgjakten är i Sverige.
Varje år sker ca 5 000 viltolyckor med älg i Sverige, ca 8-12 människor dör varje år i viltolyckor. Ungefär 100 000 älgar brukar skjutas varje år och ändå finns det ca 2-3 gånger fler kvar i skogen efter jakten. Men älgen innebär inte bara jakt. Den har blivit en symbol för det svenska skogslandskapet och lockar även ut en mängd icke-jagande människor i skogen varje år, och har skapat en egen turistindustri. Älgjakten är den mest omfattande och mest reglerade jakten i Sverige. Cirka 250 000 av Sveriges 300 000 jägare jagar älg. Förvaltningsansvaret för älgjakten ligger på regional nivå: länsstyrelsen sköter administrationen som är en stor apparat med tillstånd, registrering, tilldelning, fällavgifter etc. Det är också länsstyrelsen som arbetar fram de övergripande regionala målen för förvaltningen av älgstammen.
Man kan ju fundera på vad som skulle hända om vi inte sköt 100 000 älgar per år...
Under jaktsäsongen1997/1998 beräknas hela 210 000 rådjur ha fällts i Sverige, enligt Svenska Jägareförbundets Viltövervakning. Motsvarande siffra för 2007/2008, var 119 000 djur. Räv och lodjur har ökat i stort antal sedan tiden för rävskappsepidemins toppår... nu ser man att rådjuren minskar för vart årsom går. Rådjuren dödar ytterst sällan i trafiken. Omkring 25 000-30 000 kollisioner med rådjur rapporteras varje år, men antalet är förmodligen högre.
Att antalet viltolyckor nu ökar verkar dock bero påvildsvinens explosionsartade ökning i södra Sverige samt att fler nu har förstått att ALLA viltolyckor med större djur måste anmälas till polisen.
Om jag inte minns fel så blev 7 vargar trafikdödade under 2009...