Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Tomat: Bloody Butcher.
          win
          Inlägg 20-03-2004, 07:09
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 44
          Medlem nr: 2 969

Enligt Weibullskatalogen skall den ej tjuvas.
          Enligt "frö.nu", skall den tjuvas. Vad gäller?

Vad tror Ni är bäst i ett växthus i Boden, av Gemini eller Bloody Butcher?
          Provade Elin ifjol, med halvbra resultat, beror kanke på bristfällig skötsel.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          MRLINDELL
          Inlägg 03-07-2004, 12:10
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 190
          Medlem nr: 2 101

Det där med "tjuvning" kan diskuteras. Odlare hänvisar till att växtkraft går förlorad omm man inte tjuvar t ex och om man tjuvar blir det mera och bättre tomater.
          Rent teoretiskt blir det säkert det. För odlare som vill ha maximalt ur sin odling är det säkert viktigt att i produktion vara rationell och plocka bort allt onödigt.
          Men för oss har det sällan någon betydelse. Som du ser, du har två plantor som växer olika på olika ställen. Den som är hög nu kan du kanske toppa för att begränsa höjden så att plantan klarar alla klasar t ex. Medan den andra kan man låta vara. Jag tjyvar heller inte eller toppar om det inte behövs. Jag har inte rört mina Chili men har ändå fina plantor. Håller heller inte på med pollineringsakrobatik men får ändå så det räcker och blir över.
          Antalet kart är viktigare. Får man massor med kart blir de mindre var & en så klart, det påverkar mera. Men samtidigt kan små tomater vara riktigt goda och smaka mera än en stor.
          Vad som är rätt eller fel ... kan diskuteras. En sak är klar att det har marginell påverkan för de allra flesta. Ändå dras alla med dessa "tvångstankar" som jag beskriver det som om tjuvning/toppning/pollinering/allt möjligt.
          Låt plantorna vara! Sitt under ett parasoll med ett glas hemgjord saft och några isbitar och njut av att snart blir det fina tomater och jag har fixat allt själv! tongue.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 17:33

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon