CITAT (Gossen Ruda @ 20-01-2010, 12:06)

Nu skulle väl tråden egentligen handla om varg men ok, vildsvin då. Vildsvinet fanns i Sverige under stenåldern men försvann innan historisk tid. Sen har den blivit inplanterad/rymt. Om man därvid kan kalla det för en svensk art är tveksamt. På stenåldern fanns det inte så många trädgårdar men det finns det nu och då passar det inte in pga skadorna det kan åstadkomma.
Nu är du iaf på bärtur....Vildsvinen fanns i sverige ungefär i höjd med en allmän utbredning av Ek..Den blev utrotad och är nu tillbaka...Det är lätta dra slutsatser vildsvin/varg...Sverige har...gjenom undertecknande av Bern konvesionen förpliktat sig att ha ett mångfald där Vargen tillhör...det är en sak vi aldrig ska glömma...nått som Landsbygdsdemokraterna tydligen har glömt.......Fast det samma gäller för vildsvinen...Svensk riksdag har beslutat att vildsvinen tillhör svensk fauna...om dom är rymda eller på annat sätt blivit fria är inget som påverkar ställningstagande i dagsläget.Varghatarna säger ju det samma om vargen...att den är utplanterat....so what???...Tycker det är facinerandes att läsa hur saker tolkas...noll sympati för att vargen kan ställa till problem..Grannen tappade sin hund här ifjol...nu var detta en sälskapshund som blev tagen 6m från husknuten...när dom står och ser på...inte ser jag vargen som nått mera blodtörstig eller elakt än andra djur...en höna på backen och vips så är höken där och får sig ett mellanmål..men förklara inte för mig att det INTE finns problem att bo på landsbygden med varg..fast...vi ska inte ha vildsvin för nu har vi trädgårdar i Sverige......skönt att det finns verkliga goda argument ;-)
Föresten var jag ute och skidade igår...spår (max 2 timmar gammla) av 3 vargar ...revirmarkerande, så det verkar bli en ny kull här.....