Jag tror tyvärr att dagens innomhusmilj är skuld till mycket av det du beskriver. Förr hade man inte samma torra varma luft i husen, man behöver inte tillbaka så många år för att det skulle vara dragiare, fuktigare och svalar inomhus. Om vi ser till fakta är ju luftfuktigheten inomhus under vintern oftast under eller mycket under 25%, temperaturen ligger på runt 20 grader och ljuset är dåligt - hur många växter klarar egentligen detta "bra"?
Jag vet inte mycket om maipulation med växter, visst vinner handeln på att växter dör och man köper nya, men jag tror mer att det är såatt växterna dör för att de inte trivs i vårt inomhusklimat. Kanske har man mer exotiska och udda växter idag, medan man förr hade färre krukväxter men som var tåligare? Jag vet att myrten var vanlig förr, och kunde triva mycket bra - men jag har nästan lyckats ta död på min genom det jag skrev ovan - för torr luft, för lite ljus och för varmt. Nu står den i tvättstugan (fuktigaste rummet), svalt (12-16 grader och under extraljus och gissa om den skjuter nya skott!!!
Jag har personligen inte mycket slit och slängväxter, jag tycker som du att växter ska man ha länge

De flesta växterna i mina fönster är orkidér, jag vet med säkerhet att ajg haft en sedan jag flyttade till studentrum och det var 10 år sedan

så den har jag haft länge. De flesta andra orkidér har jag också haft i flera år, köper inte nya så ofta och det dör inte så många. Har dock skaffat mig några nya växter efter att vi flyttade till hus och fick fler fönster, men alla är köpta med tanke på att vara länge och hittills ser det ut som de iaf är hyfsat tåliga - de frodas fortfarande efter 6 mån, utom en kalla som inte trivdes med att stå nära braskaminen, men den lever iaf och det ser ut som det kommer nya skott. MEN jag vill poängtera att jag lägger ner en del jobb på att de ska må bra, orkidérna bär jag in i duschen varje vecka och duschar, och samtidigt bruakr jag duscha över alla andra växter också. Jag ger näring och försöker tillgodose ljusbehov genom att placera i olika fönster.....
Edit, de växter du nämner som ahr svårt att klara sig är troligen känliga för luftfuktighet och temperatur, ju tjockare blad (som fikusar) ju bättre klarar de sig troligen...
Redigerat av KRT: 20-01-2010, 15:04