Jag uttalar mej nog det ändå
Trots att jag aldrig stött på varken varg eller vildsvin ( men rådjur kan jag se ibland från min balkong).
Jag har däremot en del erfarenheter från politiskt arbete. Så med det kanske jag kan anses kvalificerad
Man kan ju undra hur Landsbygdsdemokraterna tänkt ! Citerar Ola Berg ordförande i Landsbygdsdemokraterna : " Vargarna ska finnas, men vi har en bestämd åsikt om att vi inte ska ha frilevande varg i Sverige. Den förvaltningen ska ske i hägn som är riktigt dimensionerade så att det blir en bra förutsättning för vargar och vilt inom dem. Det handlar om människor som de facto lever med rädslan. Det här handlar inte om jägare utan om landsbygden i helhet. Att risken finns, det är det som är problemet. Man ska inte i dag behöva leva med en sådan risk eller rädsla. Det är en grundförutsättning gällande mänskliga rättigheter och demokrati,tycker jag.
En fundering som osökt infinner sig är då , ska vi alltså låsa in allt vi är rädda för ?
Då kan vi ju utrota alla djur och bara spara några av varje art ordentligt inlåsta. Och det finns ju många som är rädda för giftiga växter, men det kan vi ju enkelt lösa på precis samma sätt.
Är det verkligen en mänsklig rättighet att slippa allt man är rädd för ?
Däremot är det en mänsklig rättighet och demokrati att man får säga vad man tycker !