Tack snälla ni för alla goda råd!
KRT och Eva i Höga - Det är säkert så att jag har ett annat inomhusklimat än vad min farmor hade. Men jag har trots det inte mer än ca 19 grader inne vintertid -bor i dragigt gammalt hus på landet.
Flaxss - Jag har varit inne på att så egna växter. Du har en poäng med att de redan från början vänjts vid inomhusklimatet. Kan tänka mig att flytten från växthuset där de växt upp gör att de stressas. Jag har en liten apelsinplanta som jag nyss planterat i större kruka. Tror att jag ska satsa på den och ge den lite extra omtanke framöver.
Skogstroll - Kallor och porslinsblommor har jag faktiskt klarat... ett tag... Orkidéer är det sämre med. Jag tror att jag sköter om dem för mycket. Har inte kommit på hur ofta de behöver vatten riktigt så de försvinner ganska snabbt, tyvärr...
Zizzi - Jättebra råd och fina bilder! Jag kommer att titta speciellt efter dessa nästa gång jag kommer till handelsträdgården.
Jag tror, som sagt, på att skola in växterna här hemma redan som små, därför lade jag in en annons under "köpes" tidigare i kväll, med sticklingar/skott/plantor som jag tror att jag kommer att klara av att driva upp.
Jag kan tänka mig att köpa, hibiskussticklingar, Apostlalilja, Elefantöra, Blomsterlönn, High Chaparall, Vitrandig Ampellilja, Streptocarpus,Bladkaktus, Svärmors Tunga, Hjärtan på tråd, Ärtor på tråd, Plättar i luften, Arons skägg och Ödesträd.
Det här är sorter jag tidigare klarat av att hålla vid liv en längre tid. Kanske funkar för mig igen!