Ojj.. här var det livat!
En fråga som engagerar?
Jaddå.. den engagerar även mig...
Jag har vildsvin, björn, varg och lo i skogen ovanför mitt hus...
Vi har historiskt inte har haft rovdjuren så nära bebyggelsen på många hundra år, utom i enstaka fall då djuren blivit trängda eller sjuka.
Min åsikt angående rovdjuren är att rovdjur som rör sig så nära människor alltså inte är naturligt vare sig för dem eller oss.
Jag kan faktiskt inte tycka att det är speciellt hänsynsfullt vare sig mot djuren eller oss att vi tillåts komma så nära varann. De behöver vida, ostörda skogar att leva i och vi behöver slippa oroa oss för våra djur och barn när de är ute.
Massmedias vinkling av saken handlar om att skaffa sig egen vinning. När en varg bevisligen hade rivit en hel flock med får i grannbyn här, rapporterades det inte ens i lokaltidningen.
Jag undrar hur man tänkte innan man bestämde sig för att underlåta att skriva om den händelsen. Var man rädd att ge de aggressiva och militanta varghatarna vatten på sin kvarn?
Jag är alltså inte rovdjursmotståndare. Jag anser istället att vi och djuren behöver leva tillsammans i harmoni med varann. Just nu är harmonin ruckad och vi stressar varann eftersom vi lever för nära inpå varann på vissa håll.
Då återstår bara frågan - dom eller vi?
Redigerat av Simplicity: 20-01-2010, 23:58
--------------------
zon 5 (4) mellersta Dalarna
|