CITAT (sanakan @ 23-01-2010, 12:55)

Här i stockholm kan man hitta tofu i asiatiska affärer, en stor klump för 20 kronor (mycket mer än i mataffären). Men jag och min sambo köper inte denna tofu, då vi tycker det är viktigt att tofun är ekologisk, som ju Kung Markattas är. (Eftersom sojaböneodlingarna odlas där man hugger ner regnskog. Har fått för mig att Kung Markatta har koll på detta och att deras soja inte är från sådana plantager.)
Men är det rent ekonomiska skäl som avgör så är det billigare i de asiatiska butikerna.
Var har du läst att sojabönorna för människors konsumtion odlats på mark från nedhuggen regnskog? Jag har inte läst någonting om det så det vore intressant om du hade litet mer om det. Jag vet att åtminstone Alpro har sojabönor som odlats i Österrike och i Brasilien där de garanterar att det inte någon regnskog huggits ner där de köper in ifrån. Men då är ju deras sojaprodukter såväl ekologiska som KRAV-märkta också. Har du någon koll på de andra vanliga märkena och är det de torra bönorna du syftar på eller färdiga sojaprodukter?