Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Växter för rening av vatten
          Sollan A
          Inlägg 10-01-2010, 10:56
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 159
          Medlem nr: 27 209

I vår ska vi lägga om den lilla bäcken vi har. Tidigare har jag haft ett hembyggt filter med leca, skumgummi och strumpbyxor men skulle gärna testa att rena på annat sätt.
          Har funderat på att anlägga en sumpgrop fylld med sand där vattnet får rinna genom. I denna har jag tänkt odla växter som får ta upp näringen från vattnet. Är det någon som har testat detta och vilka växter kan vara lämpliga? helst perenner.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          kina3
          Inlägg 23-01-2010, 18:05
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 333
          Medlem nr: 4 791

Hej!
          Har du mkt fisk som du (dessutom) ger mycket mat? Ja då lär rening behövas. Annars kan du skippa rening bara du skuggar vattenytan med tex näckrosor. Funkar i alla fall i minst en damm som jag känner till.
          Den är kanske 3*4 meter och 50 c, djup. Har två guldfiskar och fullt av näckrosblad. Vattnet är klart och fint.

En annan större och djupare damm, som jag själv byggt, har syresättning mha av att vatten pumpas upp till en övre damm och sedan rinner tillbaks i en bäck med flera små vattenfall.
          Här har näckrosorna inte hunnit bre ut sig, men det går bra ändå eftersom det är så mycket vatten i förhållande till fisk (20 små och 3 stora).
          Filteranläggning inköpt men aldrig installerad.

--------------------
          Södertörn, zoon 3

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 18:24

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon