CITAT (Airamya @ 02-07-2004, 08:50)
Jag tror att det trädet som verkar sjukast är ett Transparant Blanche (om det lilla minne jag har kvar från trädgårdslinjen inte sviker mig).
Jag har en nästan löjlig kärlek till gamla träd (kan t o m bli helt hänförd av skönheten hos ett dött träd)
Jag har en superpampig blodbok som sträcker sig långt högre än huset och en kastanj bredvid (kastanj-trädets stam ser dock ut att ha en hinna grå-mögel över sig på vissa ställen, kan det stämma?).
Du verkar ha en härlig TRÄDgård!
Ja, Transparente Blanche brukar få kraftiga angrepp av kräfta. Man kan nästan sortbestämma äppelträd pga hur kräftan ser ut numera... Men om trädet är gammalt, äldre än 1960-talet, då är det satt på fröstam och kan leva med kräftan länge.
Jag har också några få döda träd i trädgården. Inga skönheter som vissa döda träd kan vara, men de är reservoirer för insekter och fåglar. I en historisk park där jag jobbar har ett fruktträd fallit och skagit skott från stammen uppåt. En riktig skönhet!
Vad gråmöglet på kastanjen kan vara är svårt att gissa på om du inte beskriver närmre.