Det knepiga är att veta vad det är när det inte gör ont. Har dock läst att alla inte får ont. Hörde av en föredragshållare i förra veckan om en man som sprang maraton trots att ledbrosket i knäna helt försvunnit.
Jag vill dock helst ha tillbaka mitt ledbrosk om det är det som är felet. Att röntga är heller inte någon garanti för att man skall se något även om brosket är på väg att brytas ner.
För att kunna göra något åt det så behöver jag ju veta om klonkandet i knäet beror på nedbrutet ledbrosk eller inte. Är det nedbrutet så skall jag äta sådant som gynnar broskbildningen och undvika slitage ett tag framöver.
Samtidigt undrar jag om hopdragen muskulatur eller hopdragna ledband eller hur nu en en led är uppbygd kan vara orsaken i mitt fall. Det kraschar i nacken och det brukar vara ett tecken på hopdragen muskulatur.
Hur låter det i knäet om ben går mot ben? I mitt fall säger det klonk, klonk så att jag kan känna det när jag håller mot höftbenet. Trodde först det kom därifrån. Upptäckte först på ljudet. Det hörs mycket tydligt.
|