CITAT (Motti @ 24-01-2010, 01:02)

Är det bara jag som tycker tiggeriet på Tv börjar bli jobbigt ?tex Hjärt och lungfondens nya giv där de vill du ska testamentera en del av din förmögenhet till dom= arvet som dina barn ska ärva,jag måste säga att jag tycker det är väldigt obehagligt.Röda Korset vill nu ha mer pengar till Haiti !ja de var väl två personer som precis hade fyllt sin personliga kassa med Röda korset pengar med bluff fakturor !Jag undrar !har de inte tillräkligt med pengar för att hjälpa folket på Haiti ?skulle vara intressant att veta hur mycket pengar Röda korset med andra har på sina konton och ändå vill ha mer till pengar katastrofhjälp.Jag annser att vi svenska är tillräkligt interligenta för att donera pengar sjävmant utan tiggeri i TV.Man kan undra var alla pengar igentligen tar vägen,har Röda korset helt plötsligt blivit black ?Jag är absolut inte emot att hjälpa !men helt plötsligt så är ju alla välgörenhetsorganisationer utfattiga !
varför .
Jag håller med dig! Välgörenhetsbranchen är enorm och det dyker upp nya aktörer hela tiden. Alla organisationerna har sina administratörer som också ska ha betalt, reklambranchen tjänar pengar på det också. Fast de ska ju också leva, får lön för arbete istället för att kanske vara arbetslösa, förhoppningsvis betalar de skatt och en del av pengarna kommer också svenska samhället till godo. Men med så många olika välgörenhetsorganisationer så tror jag att risken är större att mindre del av pengarna når den som givaren hade tänkt sig skulle ha hjälpen.
Men ändå så tror jag att människor skänker mer pengar om de får välja själv vem som ska ha hjälpen. Åtminstone tänker jag så. När det gäller speciella sjukdomar så ger jag hellre till sjukdomar där människor inte får så mycket hjälp, det känns viktigare för mig än att ge till sjukdomar som redan har hög status och som det satsas stort på.
Artistbranchen tjänar ju mycket goodwill på att ställa upp gratis nu, det gynnar ju många artiskter på längre sikt. Det är många vinnare när det gäller insamlingar och alla är väl överens om att hjälpbehovet är stort.
Men när det är så himla mycket om Haiti hela tiden så är ju risken stor att man inte orkar bry sig lika mycket om ett tag. Hur synd det än var om tsunamioffren så efter ett tag orkar man inte längre göra andras sorg till sin egen utan blir bara trött på alltsammans.