Jag läste på ett annat forum om kockknivar och där handlade det verkligen om status när de pratade knivar, åtminstone i mina okunniga ögon. Där skämdes de över att visa upp sina gamla globalknivar när de köpt sina knivar för mer än 4000 kr. Men jag fick ändå den uppfattningen att global var mycket bra knivar.
Detta är ju en kniv till en man som är intresserad av matlagning och gärna tillbringar tid i köket. Han har själv sagt att han skulle vilja ha en lite bättre kniv så det blir ju en bra present istället för att köpa något annat onödigt.
Nu ska jag vädra mina fördomar lite. Jag känner så många kvinnor som är intresserade av matlagning och tillbringar mycket tid med det. Inte en enda gång har jag hört någon utav dem önska en riktigt dyr kniv, jag känner heller ingen som kommit på tanken att ge dem en sådan i present. Hur många kvinnor känner ni som har köpt dyra kockknivar? Hur många män? Nog tror jag att det är fler män än kvinnor som har de dyra prylarna. Får väl i ärlighetens namn säga att det är skralt med dyra knivar i min bekantskapskrets, som sagt det är mina fördomar.
Oj, en vässare för över 500 får han allt köpa själv. Går det inte bra med ett vanligt bryne?
|