Nejmen vad GLAD jag blir! Tappade lösenordet och har inte tagit mig för att skaffa nytt och logga in förrän nu och upptäcker att jag fått FJORTON svar på min fråga!
Tusen tack allihopa! 
Har ögnat igenom dem i denna sena timme och skall läsa noggrannare sedan i piggare tillstånd!
Zon och väderstreck frågades om - zonen är 5, väderstrecket borde nog vara öster/sydöst och havet ligger på andra sidan vägen från slänten sett, bakom röda timmerhuset mittemot och lupinängarna bakom det...(max 150 meter bort).
Jag kan nog tänka mig att ägna lite tid åt att riva/rensa/gräva bort ogräs och ris, men sedan är tanken att slänten skall bli så underhållsfri som möjligt. (Och jag borde hellre lägga tiden på att måla huset, så tipsen om genvägar som att leja bortgrävning eller marktäcka och fylla jord på känns lockande) Tomten ovanför/ innanför denna slänt nog ganska utfylld tror jag förra ägarna sa, så jag vet i och för sig inte om jag vågar gräva för mycket (typ grävskopa/traktor) - då kanske tomten rasar ihop och syrénhäcken hamnar på gatan?
En fundering kring Bassams idé - vore det inte bättre att täcka med tidningar om jag ska fylla jord ovanpå direkt, så att de förmultnar med tiden?
Jag återkommer till detta trevliga forum och era svar - men nu måste jag gå och sova!