Jag är inte läkare och jag tänker inte försvara en hel yrkeskår - MEN jag vill faktiskt påtala några saker;
1) De alldra flesta mäniskor som behöver läkarevård får adekvat vård inom normal tidsrymd. Att några personer berättar skräckhistorier visar bara att det som alltid är de som "avviker" som märks, alla de som fårr utmärkt vård, snabbt och effektivt kommer aldrig göra sin röst hörd..... Därmed inte sagt att det inte finns fall där läkaren totalt misslyckats, självklart förekommer det på precis samma sätt som alla andra yrkeskårer kan göra misstag. Visserligen innebär de flesta misstag inte att liv sätts på spel, men "den mäsnkliga faktorn" ÄR ett problem inom de flesta branscher.
2) Självklart tycker man att remisser ska skickas omgående, och varför så inte skedde borde du själv frågat när läkaren inte sade något. Det finns något som kallas vårdgaranti, vilket innebär att det finns vissa tider man ska ha fått vård inom, och detta förstöker sjukdhus och vårdinrättningar leva upp till, men eftersom folk blir allvarligt och ffa AKUT sjuka, är det folk som inte är akut sjuka som får stå tillbaka. Det är klart att alla vill ha vård/behandling eller få tester utförda omgående, MEN eftersom en person som faller ihop i en infarkt måst få förtur till EKG så får du, som haft milda symptom som inte förvärrats under 2 år stå tillbaka - den prioriteringen tror jag inte någon har något emot. Även om man själv önskar att man inte drabbas så klart.
Har ett exempel, taget från en bekant som är allmänläkare och arbetade på akuten på ett mindre sjukhus.
Sent på kvällen, kommer en person in till akuten och efter viss väntan får personen träffa min bekant. På frågan vad som är problemet svarar personen att den har ont i magen. Vidare utfrågning följer och det visar sig att personen har haft lindrigt ont i magen i flera veckor. Varpå läkaren fråga om det blivit hastigt sämre under kvällen eftersom personen sökte till akuten på kvällen. Nej, men jag tröttnade på att sitta hemma och ha ont blir svaret......... Varpå läkaren vill ställa frågan -VARFÖR ringer du inte din vårdcentral dagtid och får en tid på vanlig arbetstid - men gör inte det. . Patienten i exemplet tyckte förmodligen också att h*n blev skandalöst behandlad eftersom läkaren, efter att ha förvissat sig om att det inte var något allvarlig som blindtarmsinflammation, skickade hem patienten med uppmaningen att söka sin vanliga husläkare på dagtid. MEN akuten på kvällen/natten behövs för AKUT SJUKA personer. På samma sätt behövs t.ex. röntgen, operation, MR, CT, EKG osv för akut sjuka personer, vilket gör att väntetiderna blir längre för de som inte är akut sjuka. De som jobbar på dessa avdelningar sliter ständigt med att korta eller iaf inte förlänga väntetiderna, och det är inte enkelt för personalen - de får höra fruktansvärt mycket skit rent ut sagt av folk som är irriterade över väntetider. Jag har bekanta som jobbar där också, så jag har hört det.....
3) Allt på nätet är naturligtvis inte skit - det finns massor med bra också. MEN att hålla på att experimentera med mediciner själv, det skulle jag aldrig i mitt liv göra och helt ärligt, anser jag at OM man drabbas av interaktionsproblem, biverkningar eller ännu värre bestående men så får man skylla sig själv!
4) Var och en vet själklart vad som är bäst för en själv - MEN jag vill också påtala att man har ansvar för sig själv och sin egen hälsa också.
5) Ang olika läkare så har jag varit hos både bra och dåliga sådana, jag har tomvarit hos läkare där jag redan innan ställt diagnosen och bara behöver ett recept - att manövrera en sådan läkare är som att spela ett sådant gammalt spel där man ska balansera en metallkula en bana med hål utan att kulan trillar ner......

Men jag har också varit hos underbara läkare som har lyssnat, förklarat och visat stor empati. Så att påstå att ALLA läkare suger och är dåliga är så fruktansvärt fel, av alla läkare jag och mina barn har varit hos har den liten minoritet varit "dåliga" och resten bra. MEN, det kan ju vara så att jag är en "idealpatient"

, jag försöker förklara tydligt, effektivt, relevant och på ett sätt som är vänligt men bestämt.
Jag vill inte insinuera att det ärvpatientens fel att den blir dåligt bemött, jag VET att bemötandet ibland suger - men man kanske kan fundera på varför man upplevde besöket misslyckat, hur man själv agerade och bemötte läkaren. Inte så mycket för att ändra sig själv (även om det kabke kan vara värt att testa), utan mer för att veta vad man ska fråga efter för läkare, vad man ska söka efter för person. Sedan är personliga rekommendationer inte alls ett dumt sätt att hitta en bra läkare.... Fråga runt i bekantskapskretsen om erfarenheter, både bra och dåliga.