CITAT (Lilla Birka @ 26-01-2010, 00:21)

Citat: "Det är ju dock lite kinkigt om man inte är nöjd med den första läkare man får. Kollegorna blir alltid lite misstänksamma om man byter. Sammanhållningen inom kåren är nog ofta stor. "
Och utifrån det dömer du ut en hel yrkeskår? Hur vet du att kollegorna blir misstänksamma om man byter? Och det sista där du skriver: sammanhållningen inom kåren är NOG (min betoning) ofta stor...... Nog säger du, du gissar alltså?
På min närmaste vårdcentral har jag haft 3 olika läkare. Efter mötet med den första så gick jag inte dit igen och blev sämre och sämre. Efter 1,5 år så kom jag in akut och kom till en man. Den första hade slutat. Han var trevlig och jag berättade allt om mina symptom för honom.
Han sa att han skulle fundera och jag tog för givet att han skulle återkomma och ge mig en ordinarie tid. Det gjorde han inte och när jag ringde fick jag ingen tid utan bara en telefontid. Undrade då hur vi skulle gå vidare. Han verkade förvirrad och hade ingen koll alls på vad vi pratat om.
Han skulle i alla fall skriva remiss till ögonläkare.
Efter någon månad eller två så ringde jag igen och fick en ny telefontid och undrade hur det gick med remissen. Jodå han skulle skriva den. Frågade också om magproblemen och då ville han ge mig ett preparat utan att ha ställe en enda fråga kring symptomen eller undersökt mig på något sätt.
Efter ytterligare någon månad så gick jag i alla fall till Apoteket och skulle ta ut preparatet. Då fanns där inget recept inringt!
Till slut fick jag en tid hos ögonläkare. Då hade jag hittat en rapport på nätet som exakt beskrev mina symptom och dessutom upptäckt att det hade med maten att göra. Den läkaren ville inte ens titta på rapporten. Detta var sommaren 2008 och jag har ännu inte hört av den remitternade läkare med något besked om vad han tror att det är för fel.
Förra våren krånglade kroppen mer än vanligt och jag desperat och uppgiven. Bad att få byta läkare och fick löfte om en som jag hört var bra.
När jag kom dit så fick jag en annan som visade sig vara AT läkare. Hon var trevlig och verkade bra men vad gjorde hon? Jo hon gick tlll den andra läkare för att diskutera mitt fall trots att jag bett att få slippa honom. Han sa till henne att jag var färdigutredd!!!!????
Vaddå för utredning undrar jag? Han har inte kommit med en enda ide om vad som orsakar min hälsoproblem.
Där jag bodde tidigare var det en ny läkare varje gång eftersom de inte hade mer än en halvtidare som var fast anställd. När jag sökte för minnesproblem så gjorde de samma undersökning som för gamla människor som börjar bli dementa och den klarade jag naturligtvis. Inga ytterligare frågor från läkaren och jag fick fortsätta att ha minnesproblem. Det var urjobbigt!!!
När jag sökte för sömnproblem så minns jag inte ens vad den läkaren svarade. Minns bara att hon inte tyckte sömnpiller var någon god ide och det tyckte inte jag heller. Inga frågor och inga förslag på hur jag skulle komma tillrätta med det.
Jag hade nästan klippkort på ögonavdelningen på sjukhuset men ingen kom på att fråga om det var kopplat till måltiderna. Det tog nästan 10 år innan jag själv kom på att det skiljde en hel dioktri före och efter en smörgås. Av ögonläkaren fick jag tipset att använda solglasögon vid datorn vilket underlättade. Jag fick dock sitta och stirra på skärmen i någon timme på morgonen innan jag såg texten ordentligt. Titta på TV var inte att tänka på och vägskyltarna kunde jag bara läsa ibland.
Vid en operation blandade de ihop operationsanvisningarna och samma operation utfördes två gånger vilket har orsakat mig mycket lidande. När jag berättade för den opererande läkaren att min ordinarie läkare sagt något helt annat så sa han "Du får välja vad vi skall göra med dig". När jag kom hem höll jag dessutom på att förblöda. Tänk er att ligga utsvulten på ett operationsbord med en arrogant läkare över er som säger att ni får välja vad han skall göra! Vid återbesöket fanns sedan det han skulle tagit bort kvar.
Ja det här är bara en liten del av det som hänt och som gjort att jag drar mig för att söka läkare.