CITAT (Christa @ 26-01-2010, 16:27)

Han sa att han skulle fundera och jag tog för givet att han skulle återkomma och ge mig en ordinarie tid. Det gjorde han inte och när jag ringde fick jag ingen tid utan bara en telefontid. Undrade då hur vi skulle gå vidare. Han verkade förvirrad och hade ingen koll alls på vad vi pratat om.
Han skulle i alla fall skriva remiss till ögonläkare.
Efter någon månad eller två så ringde jag igen och fick en ny telefontid och undrade hur det gick med remissen. Jodå han skulle skriva den. Frågade också om magproblemen och då ville han ge mig ett preparat utan att ha ställe en enda fråga kring symptomen eller undersökt mig på något sätt.
Eftersom jag inte har närmare kännedom, annat än vad du berättar, vill jag inte säga för mycket men jag kan se några saker som kan ha orsakat en del av problemen.
För det första - anta aldrig något!!! Anta inte att LÄKAREN ska ge DIG en tid, händer i stort sett aldrig, tider får man beställa själv. Orsaken är enkel - det blir mindre ombokningar om patienterna beställer sina egna tider.
För det andra - förutsätt inte att läkaren kommer ihåg dig annat än om ni träffas varje vecka. Den läkaren har troligen flera patienter per timme, och ska dessutom skriva journaler och ha telefontider, det säger sig själv att det är omöjligt att minnas något efter en eller två månader. DÄREMOT ska det finnas journalanteckningar som läkaren kan stödja sig på och genom att gå in i journalen snabbt uppdatera sig.
För det tredje, man måste vara övertydlig, fråga klart och tydligt "Skriver du en remiss idag och skickar snarast", "Jag vill ha en telefontid om en vecka för uppföljning" osv. Det är alldeles för lätt att man pratar om varandra, och som patient upplever man sig många gånger vara i "läkarens våld" och man vågar inte fråga eller be den/dem upprepa sig.
För det fjärde, ställ krav....... Enkelt sagt kanske, men fruktansvärt viktigt!!! Var hos en allmänläkare som skulle remottera till ÖNH, efter en månad ringde jag ÖNH för att höra om besökstid och kolla så remissen kommit in - det hade den inte alltså fick jag ringa och diskutera med läkaren som sedan snabbt skrev remiss

.
För det femte, blir man felbehandlad ska man anmäla det, antingen till chefen på avdelningen eller VC alt. patientskadenämnden el kräva att sjukvården gör en Lex Maria-anmälan. Det ÄR svårt att våga stå på sig, men det blir aldrig någon förändring om man inte gör det.
I ditt fall hade jag talat med chefen på VC och gjort klart för denna hur du upplevt bemötandet, klart och tydligt, fritt från känslor och klandel bara konstatera att så får det inte gå till. Men ang AT-läkaren, även om du inte gillade det gjorde h*n rätt, om man är osäker måste man rådfråga en kollgea (dvs ens handledare eller bakjour)... Det är för säkerhets skull, för patientens skull, och har inget med dig personligen att göra.
Det är naturligtvis gräsligt när det blir som för dig!!! Tro inte att jag inte tycker så av hela mitt hjärta, men det finns läkare som är bra och som vet vad de gör. Sådana som lyssnar. Ett annat tips, ta någon med dig till läkaren, någon som ser på det med lite opersonlighet och som kan notera och registrera fakta, stödja dig och kanske föra anteckningar. På så vis behöver du inte fokusera på allt själv!!! Om du hade bott i närheten kunde jag hjälpt till, och sett till att du fick en bra läkare som lyssnar!